Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 362761" data-attributes="member: 73781"><p>Tja,</p><p></p><p>Jag har inte orkat läsa hela tråden så jag kanske repeterrar... Men..</p><p></p><p>Jag är i grund och botten en väldigt oldschool åkare. Lärde mig åka skidor i österikiska skidskolor på 80 talet. Altså knän tight, ordentliga avstamp i svängarna och fötterna under kroppen. Altså allt annat än carving.</p><p></p><p>Jag har senaste åren försökt renovera mig lite och min slutsatts är följande.</p><p></p><p>Allt handlar om att få ut fötterna från under kroppen. Håller man överkroppen "stilla" och får ut fötterna i svängarna så att fötterna åker S svängar "runt kroppen" så löser sig allt. Det är då skidorna jobbar och inte du.</p><p></p><p>Som det sagts tidigare.</p><p></p><p>*Tryck fram höften så att vaderna pressas mot plösen i pjäxan.</p><p>*Fäll fram överkroppen.</p><p>*Fram (inte ut) med händer</p><p>*Axlar i fallinjen</p><p>*Ut med fötterna i svängarna.</p><p>*Håll överkroppen upprätt så att du verkligen får ut fötterna inte bara lutar hela kroppen som en planka.</p><p></p><p>Höften är en led och skall böjas.</p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 362761, member: 73781"] Tja, Jag har inte orkat läsa hela tråden så jag kanske repeterrar... Men.. Jag är i grund och botten en väldigt oldschool åkare. Lärde mig åka skidor i österikiska skidskolor på 80 talet. Altså knän tight, ordentliga avstamp i svängarna och fötterna under kroppen. Altså allt annat än carving. Jag har senaste åren försökt renovera mig lite och min slutsatts är följande. Allt handlar om att få ut fötterna från under kroppen. Håller man överkroppen "stilla" och får ut fötterna i svängarna så att fötterna åker S svängar "runt kroppen" så löser sig allt. Det är då skidorna jobbar och inte du. Som det sagts tidigare. *Tryck fram höften så att vaderna pressas mot plösen i pjäxan. *Fäll fram överkroppen. *Fram (inte ut) med händer *Axlar i fallinjen *Ut med fötterna i svängarna. *Håll överkroppen upprätt så att du verkligen får ut fötterna inte bara lutar hela kroppen som en planka. Höften är en led och skall böjas. Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp