Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Anders_Nilson" data-source="post: 362777" data-attributes="member: 10760"><p>Jag droppar samma här som jag la i den andra tekniktråden:</p><p></p><p>Här kommer lite som jag skrev inför vintern 2006/2007 om modern skidåkning:</p><p></p><p>Don't come with problems, come with solutions, DCWPCWS.</p><p>Hantera problem med åkningen när de uppkommer och inte innan dess, situations anpassad åkning.</p><p>Försök att skapa en helhetsbild och en helhet i åkningen</p><p>• Bred åkning</p><p>• Dynamik</p><p>• Fart</p><p>• Balans</p><p>Pedagogiska sanningar</p><p>• Stå brett med parallella fötter - bredda mellan knäna</p><p>• Jobba från knät och neråt för att få dynamik - vertikalt och längdled för att ge tidigt stöd och snökontakt</p><p>• Låt kroppen följa skidorna, åk med inte mot - var tidig på kant</p><p>• Släpp upp innerskidan mot kroppen - för att skapa kant</p><p>• Var låg - för att skapa kant</p><p>• Var i balans - låt farten och positionen dikteras mot underlaget</p><p>• Plöskontakt med båda benen</p><p>Balans</p><p>• Mitt på foten</p><p>• På tå i början och på hälen i slutet</p><p>• Var snabb in i nästa sväng</p><p>• Använd armarna att balansera rörelser</p><p>• Håll höften, rotation ger bakvikt</p><p>• Var "stor och stark"</p><p>Modern skidteknik</p><p>• Anpassa kant utifrån situation</p><p>• Utnyttja och kontrollera krafter</p><p>• Låt tyngdpunkten gå en kort och rak väg</p><p>• Snökontakt</p><p>• Stöd och bra balans genom hela svängen</p><p>• Släpp igenom skidorna</p><p>• Dynamisk och kraftfull åkning</p><p>• Små men anpassade rörelser</p><p>• Blicken framåt</p><p>Ingång på sväng & varför</p><p>• Stor & stark i ingång</p><p>• Tidig kant/kontakt med ny ytterskida</p><p>• Våga söka kroppen in i sväng</p><p>• Innerknät strävar att starta svängen</p><p></p><p>- anders</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Anders_Nilson, post: 362777, member: 10760"] Jag droppar samma här som jag la i den andra tekniktråden: Här kommer lite som jag skrev inför vintern 2006/2007 om modern skidåkning: Don't come with problems, come with solutions, DCWPCWS. Hantera problem med åkningen när de uppkommer och inte innan dess, situations anpassad åkning. Försök att skapa en helhetsbild och en helhet i åkningen • Bred åkning • Dynamik • Fart • Balans Pedagogiska sanningar • Stå brett med parallella fötter - bredda mellan knäna • Jobba från knät och neråt för att få dynamik - vertikalt och längdled för att ge tidigt stöd och snökontakt • Låt kroppen följa skidorna, åk med inte mot - var tidig på kant • Släpp upp innerskidan mot kroppen - för att skapa kant • Var låg - för att skapa kant • Var i balans - låt farten och positionen dikteras mot underlaget • Plöskontakt med båda benen Balans • Mitt på foten • På tå i början och på hälen i slutet • Var snabb in i nästa sväng • Använd armarna att balansera rörelser • Håll höften, rotation ger bakvikt • Var "stor och stark" Modern skidteknik • Anpassa kant utifrån situation • Utnyttja och kontrollera krafter • Låt tyngdpunkten gå en kort och rak väg • Snökontakt • Stöd och bra balans genom hela svängen • Släpp igenom skidorna • Dynamisk och kraftfull åkning • Små men anpassade rörelser • Blicken framåt Ingång på sväng & varför • Stor & stark i ingång • Tidig kant/kontakt med ny ytterskida • Våga söka kroppen in i sväng • Innerknät strävar att starta svängen - anders [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp