Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pendeln" data-source="post: 411465" data-attributes="member: 66893"><p>Har med stort intresse sett diskussionen. Något som inte har nämnts så mycket är hårrdheten på skidan. För att kunna få den perfecta svängen måste du böja skidan så att du får en så stor anläggningsyta mot snön som möjligt. Detta för att skidan skall "sitta fast" i snön utan att hasa. Om skidan är för mjuk viker den sig i svängen och sitter inte fast av den annledningen. Om skidan är för hård klarar man inte av att böja den tillräckligt för att få mycket yta i snön. Svängradien på skidan skall man vara försiktig med om man skall åka långsväng. Det är lätt att skidan fastnar i svängen och att man då får bakvikt vid utgång ur sväng, detta brukar vara värst vid mjukt före. Annars tycker jag väl att man fått med det mesta. Våga ha fart, nästan axelbrett mellan skidorna( detta för att kunna vinkla skidorna så mycket som möjligt för att få i kanten. tryck framåt på pjäxan hårt för att få kraften att böja skidan i svängen. Klipp till en pappersremsa med Carvingskärning och en som är rak så kanske du förstår vad jag menar. Jobbade tidigare i butik och försökte att förklara detta genom mina remsor. Är enig med som som anser att ytterskidan är nyckel ju mer vikt desto bättre sväng.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pendeln, post: 411465, member: 66893"] Har med stort intresse sett diskussionen. Något som inte har nämnts så mycket är hårrdheten på skidan. För att kunna få den perfecta svängen måste du böja skidan så att du får en så stor anläggningsyta mot snön som möjligt. Detta för att skidan skall "sitta fast" i snön utan att hasa. Om skidan är för mjuk viker den sig i svängen och sitter inte fast av den annledningen. Om skidan är för hård klarar man inte av att böja den tillräckligt för att få mycket yta i snön. Svängradien på skidan skall man vara försiktig med om man skall åka långsväng. Det är lätt att skidan fastnar i svängen och att man då får bakvikt vid utgång ur sväng, detta brukar vara värst vid mjukt före. Annars tycker jag väl att man fått med det mesta. Våga ha fart, nästan axelbrett mellan skidorna( detta för att kunna vinkla skidorna så mycket som möjligt för att få i kanten. tryck framåt på pjäxan hårt för att få kraften att böja skidan i svängen. Klipp till en pappersremsa med Carvingskärning och en som är rak så kanske du förstår vad jag menar. Jobbade tidigare i butik och försökte att förklara detta genom mina remsor. Är enig med som som anser att ytterskidan är nyckel ju mer vikt desto bättre sväng. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp