Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Turisten" data-source="post: 427654" data-attributes="member: 80990"><p>Kul att se att ni fortfarande pratar carving och utrustning jag håller med att visst är det skillnad på hårda, mjuka, feta, smala skidor osv. men det är inte här pjäxan klämmer. Ja menar är skidan mjuk chilla med trycket på plösen, är den hård ta lite fart och är det ojämnt och puckligt var avslappnad och följsam i knäna och släpp ut skidorna lite, eller som vissa säger fall in med höften innanför innerskidan. En liten tanke iceman om du har problem med farten i branta backar så kan jag tipsa dig om två saker ettan du åker med skidorna för långt framför dig (det vanligaste av alla fel, vilket egentligen är det samma som bakvikt men upplevs annorlunda) detta är jättesvårt att träna bort eftersom man skall ställa sig upp för at slippa problemet och då kommer vikten ännu mera bak. Då försöker man luta sig framåt för att få mer vikt fram på skidan. Detta resulterar i att rumpan åker bak kroppen fram och vi är tillbaks där vi började (liknar en fällkniv).</p><p>Teoretiskt iceman, tänk dig B1 och B2 (bananer i pyjamas) du skall ha en bananform på kroppen från bröstet mot knäna, B1. Du skall också ha en bananform längst yttersidan på kroppen och då framförallt i slutet av svängen B2. På så vis får du en naturlig edging som Bartleby nämner, vilket skapar en förutsättning att runda upp svängen även när det är brant och hårt.</p><p>Nr 2 Det handlar om ovan nämnda och att våga falla med överkroppen först ut i fallinjen så att du kommer på kant redan med gamla bergskidans (innerskidan som blir ytterskida). Vilket gör att du i princip står på övre skidans innerkant och ramlar mot fallinjen. Om du vågar detta så snävar du av svängradien samt att du rundar upp svängen. Då kan du åka Lundsrappets branta del på rena skär kontrollerat. Nu kommer någon att tycka att så gör inte tävlingsåkaren på wc nivå, stämmer, för dom rundar inte upp svängarna och deras SL skidor är så styva att dom kan luta in mycket mera. Om du vill göra som byggmark och Company, luta in och fram med enormt kort skär och fall in i fallinjen.</p><p>För er som är mycket intresserade av teknik, puckel, lössnö, carving, race så finns det en DVD på svenska för 170 spänn den heter "freeride special edition" som behandlar alla åksäten. Den inkl 8 kapitel puckel , 3 kapitel om race svängar, 2 st filmer om carving tekniken och ca 15 min om lössnö. Som någon sa, det är dyrt med skidlektioner. Denna dvd ger många svar och funderingar, jag rekommenderar den.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Turisten, post: 427654, member: 80990"] Kul att se att ni fortfarande pratar carving och utrustning jag håller med att visst är det skillnad på hårda, mjuka, feta, smala skidor osv. men det är inte här pjäxan klämmer. Ja menar är skidan mjuk chilla med trycket på plösen, är den hård ta lite fart och är det ojämnt och puckligt var avslappnad och följsam i knäna och släpp ut skidorna lite, eller som vissa säger fall in med höften innanför innerskidan. En liten tanke iceman om du har problem med farten i branta backar så kan jag tipsa dig om två saker ettan du åker med skidorna för långt framför dig (det vanligaste av alla fel, vilket egentligen är det samma som bakvikt men upplevs annorlunda) detta är jättesvårt att träna bort eftersom man skall ställa sig upp för at slippa problemet och då kommer vikten ännu mera bak. Då försöker man luta sig framåt för att få mer vikt fram på skidan. Detta resulterar i att rumpan åker bak kroppen fram och vi är tillbaks där vi började (liknar en fällkniv). Teoretiskt iceman, tänk dig B1 och B2 (bananer i pyjamas) du skall ha en bananform på kroppen från bröstet mot knäna, B1. Du skall också ha en bananform längst yttersidan på kroppen och då framförallt i slutet av svängen B2. På så vis får du en naturlig edging som Bartleby nämner, vilket skapar en förutsättning att runda upp svängen även när det är brant och hårt. Nr 2 Det handlar om ovan nämnda och att våga falla med överkroppen först ut i fallinjen så att du kommer på kant redan med gamla bergskidans (innerskidan som blir ytterskida). Vilket gör att du i princip står på övre skidans innerkant och ramlar mot fallinjen. Om du vågar detta så snävar du av svängradien samt att du rundar upp svängen. Då kan du åka Lundsrappets branta del på rena skär kontrollerat. Nu kommer någon att tycka att så gör inte tävlingsåkaren på wc nivå, stämmer, för dom rundar inte upp svängarna och deras SL skidor är så styva att dom kan luta in mycket mera. Om du vill göra som byggmark och Company, luta in och fram med enormt kort skär och fall in i fallinjen. För er som är mycket intresserade av teknik, puckel, lössnö, carving, race så finns det en DVD på svenska för 170 spänn den heter "freeride special edition" som behandlar alla åksäten. Den inkl 8 kapitel puckel , 3 kapitel om race svängar, 2 st filmer om carving tekniken och ca 15 min om lössnö. Som någon sa, det är dyrt med skidlektioner. Denna dvd ger många svar och funderingar, jag rekommenderar den. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp