Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
korsband
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="F_reddi" data-source="post: 907789" data-attributes="member: 125306"><p>Jag drog av mitt korsband julen för 2 år sedan men opererades först frammåt sommaren. Vecka 8 följande år åkte jag skidor med en sportortos som var böjlig både frammåt och i sidled men bromsade sista graderna i utsträkt läge så att du i princip inte KAN dra av korsbandet igen då ditt underben (vader & annat) inte kan vridas runt i en sådan vinkel som gör att det går av. Kommer inte ihåg vad det var för märke på ortosen men jag fick den via landstinget via en remiss från min läkare som varit ansvarig för operationen. De är specialgjorda utifrån dina mått och kostar ganska många tusen så det är riktigt värt om du kan få den subventionerad via landstinget. När jag åkte med den kände jag mig helt säker i knät, riktigt stabil, och den hindrade inte min skidåkning på något sätt. Kan verkligen rekomendera en sportortos till folk med post-korsbandsskador som vill ut i backen igen!</p><p>För övrigt så brukar läkarna säga 6 månader tills man kan börja träna en sport igen efter en korsbandsoperation men på riktigt 1 år tills du kan börja tävla och knät är helt återställt. Allt beror ju på hur mycket rehab du gör under den tiden. Gå till en sjukgymnast! Försök inte göra ett eget träningsprogram i början! Det är då större risk att du skadar/töjer ut ditt rekonstruerade korsband som då inte kommer fungera lika bra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="F_reddi, post: 907789, member: 125306"] Jag drog av mitt korsband julen för 2 år sedan men opererades först frammåt sommaren. Vecka 8 följande år åkte jag skidor med en sportortos som var böjlig både frammåt och i sidled men bromsade sista graderna i utsträkt läge så att du i princip inte KAN dra av korsbandet igen då ditt underben (vader & annat) inte kan vridas runt i en sådan vinkel som gör att det går av. Kommer inte ihåg vad det var för märke på ortosen men jag fick den via landstinget via en remiss från min läkare som varit ansvarig för operationen. De är specialgjorda utifrån dina mått och kostar ganska många tusen så det är riktigt värt om du kan få den subventionerad via landstinget. När jag åkte med den kände jag mig helt säker i knät, riktigt stabil, och den hindrade inte min skidåkning på något sätt. Kan verkligen rekomendera en sportortos till folk med post-korsbandsskador som vill ut i backen igen! För övrigt så brukar läkarna säga 6 månader tills man kan börja träna en sport igen efter en korsbandsoperation men på riktigt 1 år tills du kan börja tävla och knät är helt återställt. Allt beror ju på hur mycket rehab du gör under den tiden. Gå till en sjukgymnast! Försök inte göra ett eget träningsprogram i början! Det är då större risk att du skadar/töjer ut ditt rekonstruerade korsband som då inte kommer fungera lika bra. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
korsband
Tillbaka
Topp