korsband

carl-a

Ny medlem
korsband
Inte ett helt ledband i höger knä. Korsbanden av och båda ledbanden tilltuffsade rejält. Är det månne någon som vet vilka kliniker och doktorer i stockholmsområdet som är att rekommendera, samt vilka man skall passa sig för. Jag kan tänka mig att betala helt privat för operationen - i Sverige är det ju så att bara rika får bra vård i tid, men visst vore det skönt att få ngn valuta för alla skattepengar man pumpat in till girigbuken staten/landstinget.

Vad jag hajjat är det operation som gäller om man vill komma till en högre nivå än "spela badminton me flickvännen". Jag har fått remiss till operation, men jag tänker inte släppa vilken klåpare som helst på mitt knä. Det hela inträffade den 29 december, 2001.

Från farbror doktorerna får jag lite olika och diffusa besked ang. förhållning inför operationen. Någon som har ngn teori - skall jag ta det lugnt, eller skall jag träna stenhårt (så långt min pansarvagnssmärttröskel tillåter) för å bygga upp musklerna inför operationen?

korsband
Ring Leif Hansson på Idrottskliniken. Han har mottagning på Sport och rehabkliniken, Torsgatan 19, tel 08-13 30 20.
Kan mycket varmt rekommendera honom. Han har jobbat med diverse olika landslag, bla alpina, så han vet vad han pratar om.
Finns även bra sjukgymnaster där.

Annars kan jag även rekommendera ett par kartor voltaren...

korsband
Voltaren, jo tack, äter mer sånt än pasta numer - å de e ju bra, för voltaren inköp sponsrar ju staten, medans pasta får man ju pröjsa helt själv. Man drog ju i sig en 5 voltarenisar på fastande mage ngn timma efter det hände. man har ju ett lager dylika.

Stort tack för svaret rodelsmurfen. PS: använder du samma preparat som ludmila?

korsband
Beklagar. Jag har dålig koll på Stockholsortopederna. I Göteborg finns bl.a. Leif Svärd (läkare år IFK Göteborg) och Mikael Möller som gjort ett bra jobb på mina knän. Från Örebro har jag bra personlig erfarenhet av Bosse Althoff (läkare år ÖSK).

Rent allmänt kan det vara en bra ide att ta kontakt med en sportskadeklinik. Att kolla upp var just fotbollsläkarna jobbar är en stalltips. De har i allmänhet bra erfarenhet av trasiga knän.

Nästa nivå en kille i Österrike, en "juguslav"
och sedan blir det väl Steadman själv i Vail.

Vill du vara riktigt seriör i ditt letande, leta upp Patrik Järbyns mailadress och kolla var det var han opererade sig. Han vet kanske också var Nyberg blev fixad.

När det gäller pre-op sjukgymnastik har ialafall jag fått höra att det är bättre ju bättre tränad man är. Kanske är det problem att träna för dig om mycket är trasigt.

Lycka till

HitMe

korsband
Ang op på korsband och mediala och laterala ledband finnes flera
olika op metoder. Man kan även välja att ej operera sig men
kommer då att lida av ett "instabilt knä", dvs att knät låser sig i
vissa läge och man kan få smärta, vi kraftig ansträngning och/el vid
vissa rörelser.
Dagens metoder ger "oftast" ett mkt gott resultat med samma
rörlighet och belastningstålighet som tidigare.
Efter rehabilitering hos idrottsrelaterad sjulgymnast, där man även
får ett gymnastik och styrketränings program kommer man att vara
så gott som ny. Tar dock lite tid.
Jag känner bara till ortopederna på Karolinska sjukhuset men där
vet jag en (kommer ej ihåg namnet men kan kolla upp det till
imorgon om du vill?) som har varit med och behandlat Ronaldos
knä när alla andra gick bet. Tror även att han har privatklinik. De
flesta andra där som ger sig på knän vet vad de sysslar med.
All behandling går ut på att ge en individanpassad behandling, tex
om man är sängliggande gör man ej lika mkt som till en mycket
aktiv person (tävlings skidåkare som även spelar fotboll i div 2 och
brukar springa lidingö loppet) som som är beroende av fullgod
rörlighet i knät. Dvs ett litet tips om vad du skall säga ang din
aktivitets grad. Om en viss läkare inte kan hjälpa dig att nå det mål
du vill, fråga om han/hon vet någon annan el gå och hör hos någon
annan. Finns många idrottskliniker i stan. Hör aven av dig till andra
ortopeder och fråga om just din planerade operatörs skicklighet.

Hoppas att det hjälpte? (Märkte att det blev mycket snack och lite
konkret info, men det hör till när man är i branshen)

/Kurre

korsband
Egentligen så är inte min fråga skidrelaterad, men det här handlar om korsbandet så förhoppningsvis gör det inget (skidåkare verkar ju veta mycket om korsband, tyvärr får man väl säga). Jag är nu 18 år gammal. När jag var 13 så vred jag om och skadade vänster knä. Det tog flera månader innan det var nån läkare som förstod vad det var (besökte 3 st). Gick in i knät och det visade sig vara söndertrasat främre korsband och 1/3 av meniken fick tas bort. Läkaren tyckte jag kunde prova att träna upp knät och se om det gick bra. Gjorde som han sa och det gick bra att spela både fotboll och handboll. Jätteskumt, jag tänkte aldrig på skadan nästan och körde på för fullt (var iofs. inte så gammal men ändå). Ibland så hoppade det visserligen lite (mycket lite, ingenting så det gjorde ont utan mer lite "chockande"). Kanske beror på att jag alltid haft kraftig lårmuskulatur. Jag dumpade stödskyddet också eftersom jag tyckte det var ganska värdelöst. Fortsatte spela i några år men slutade när jag var 15 av ointresse. Var och mönstrade för ett år sedan. Ville väldigt gärna göra lumpen så jag "glömde" att berätta om korsbandet. I mars började jag gå på gym. Efter det så började jag "känna" mer att jag inte hade nåt korsband i vänster knä. Alltså inte smärta men så jag är medveten om det och inte vågar satsa fullt ut. Kan det vara nautilusmetoden (1 set) som är boven? Kan tänka mig att tung belastning på knät är ganska dåligt så jag kanske borde satsa på lättare tyngder men fler repetitioner? Det jag är orolig är för att inte kunna göra lumpen, vilket jag väldigt gärna vill. Visserligen så verkar det ju inte vara den typen av anstränging som sliter på korsbanden, men ändå. Så har två frågor:

1. Tror ni det kommer gå bra att göra lumpen med min skada (inget främre korsband i vänster knä). Jag ska göra lumpen som skyttesoldat.

2. Vilka övningar är att rekommendera för att bygga upp stödmuskler runt knät?

Hoppas kunna få lite hjälp av folk som vet.

korsband
Jag har också dåliga knän, gick till skolsystern, fick remiss till skolläkaren(bra). Det jag har(chonromanacia Paetella) går inte att reparera, men blir bra om typ 10 år.
Men han rekomenderade varmt en övning:

Ligg i sängen och lyft upp ena foten och håll den ca 20 cm ovanför sängen, håll kvar så länge som möjligt. Upprepa med andra benet och sedan efter en paus gör om men 30 s kortare tid.
sedan när stödmusklerna(även vanliga) byggts upp så att det är för lätt så köp benvikter (du vet, gröna som pensionärer får) och gör lika som ovan..
Efter ett halvår så har du bättre stödmuskler i knät, starkare främre lårmuskler och bättre mjölksyretålighet i låren.

krya på dig.

Liknande trådar

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp