Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
korsband
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sillsallad" data-source="post: 14716" data-attributes="member: 38334"><p>Egentligen så är inte min fråga skidrelaterad, men det här handlar om korsbandet så förhoppningsvis gör det inget (skidåkare verkar ju veta mycket om korsband, tyvärr får man väl säga). Jag är nu 18 år gammal. När jag var 13 så vred jag om och skadade vänster knä. Det tog flera månader innan det var nån läkare som förstod vad det var (besökte 3 st). Gick in i knät och det visade sig vara söndertrasat främre korsband och 1/3 av meniken fick tas bort. Läkaren tyckte jag kunde prova att träna upp knät och se om det gick bra. Gjorde som han sa och det gick bra att spela både fotboll och handboll. Jätteskumt, jag tänkte aldrig på skadan nästan och körde på för fullt (var iofs. inte så gammal men ändå). Ibland så hoppade det visserligen lite (mycket lite, ingenting så det gjorde ont utan mer lite "chockande"). Kanske beror på att jag alltid haft kraftig lårmuskulatur. Jag dumpade stödskyddet också eftersom jag tyckte det var ganska värdelöst. Fortsatte spela i några år men slutade när jag var 15 av ointresse. Var och mönstrade för ett år sedan. Ville väldigt gärna göra lumpen så jag "glömde" att berätta om korsbandet. I mars började jag gå på gym. Efter det så började jag "känna" mer att jag inte hade nåt korsband i vänster knä. Alltså inte smärta men så jag är medveten om det och inte vågar satsa fullt ut. Kan det vara nautilusmetoden (1 set) som är boven? Kan tänka mig att tung belastning på knät är ganska dåligt så jag kanske borde satsa på lättare tyngder men fler repetitioner? Det jag är orolig är för att inte kunna göra lumpen, vilket jag väldigt gärna vill. Visserligen så verkar det ju inte vara den typen av anstränging som sliter på korsbanden, men ändå. Så har två frågor:</p><p></p><p>1. Tror ni det kommer gå bra att göra lumpen med min skada (inget främre korsband i vänster knä). Jag ska göra lumpen som skyttesoldat.</p><p></p><p>2. Vilka övningar är att rekommendera för att bygga upp stödmuskler runt knät?</p><p></p><p>Hoppas kunna få lite hjälp av folk som vet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sillsallad, post: 14716, member: 38334"] Egentligen så är inte min fråga skidrelaterad, men det här handlar om korsbandet så förhoppningsvis gör det inget (skidåkare verkar ju veta mycket om korsband, tyvärr får man väl säga). Jag är nu 18 år gammal. När jag var 13 så vred jag om och skadade vänster knä. Det tog flera månader innan det var nån läkare som förstod vad det var (besökte 3 st). Gick in i knät och det visade sig vara söndertrasat främre korsband och 1/3 av meniken fick tas bort. Läkaren tyckte jag kunde prova att träna upp knät och se om det gick bra. Gjorde som han sa och det gick bra att spela både fotboll och handboll. Jätteskumt, jag tänkte aldrig på skadan nästan och körde på för fullt (var iofs. inte så gammal men ändå). Ibland så hoppade det visserligen lite (mycket lite, ingenting så det gjorde ont utan mer lite "chockande"). Kanske beror på att jag alltid haft kraftig lårmuskulatur. Jag dumpade stödskyddet också eftersom jag tyckte det var ganska värdelöst. Fortsatte spela i några år men slutade när jag var 15 av ointresse. Var och mönstrade för ett år sedan. Ville väldigt gärna göra lumpen så jag "glömde" att berätta om korsbandet. I mars började jag gå på gym. Efter det så började jag "känna" mer att jag inte hade nåt korsband i vänster knä. Alltså inte smärta men så jag är medveten om det och inte vågar satsa fullt ut. Kan det vara nautilusmetoden (1 set) som är boven? Kan tänka mig att tung belastning på knät är ganska dåligt så jag kanske borde satsa på lättare tyngder men fler repetitioner? Det jag är orolig är för att inte kunna göra lumpen, vilket jag väldigt gärna vill. Visserligen så verkar det ju inte vara den typen av anstränging som sliter på korsbanden, men ändå. Så har två frågor: 1. Tror ni det kommer gå bra att göra lumpen med min skada (inget främre korsband i vänster knä). Jag ska göra lumpen som skyttesoldat. 2. Vilka övningar är att rekommendera för att bygga upp stödmuskler runt knät? Hoppas kunna få lite hjälp av folk som vet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
korsband
Tillbaka
Topp