Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
korsbands skada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Superpark" data-source="post: 925578" data-attributes="member: 68210"><p>Krossade yttre minisken och främre korsband (visserligen en partiell ruptur på korsbandet) för några år sedan, fick då höra att det var färdig åkt av första läkaren jag träffade, vilket sporrade mig otroligt att köra stenhårt på rehab, idag har jag i stort sett inga problem med knäna, åker relativt mkt och även wakeboard på sommaren. Har också en nära kompis som slet av allt i stort sett inklusive patella-senan (den som håller knäskålen på plats/samt rectus femoris+vastus/medialis/lateralis) han var då wakeboardåkare på elitnivå, åker som vanligt idag, också utan några större problem både wakeboard och snowboard. </p><p></p><p>Båda vi två opererades av samma läkare på St:Göran i Stockholm. </p><p></p><p>Ett stort problem i Sverige är att vi litar blint på läkare generellt, på något sätt har läkare blivit allsmäktiga. De kan i stort sett säga vad som helst och avsluta med -"lita på mig, jag är läkare". Detta är inte bra, dom är varken mer eller mindre människor än vi andra. Och det är otroligt viktigt att man på samma sätt som när man köper produkter eller tjänster jämför olika. Om jag skulle få en allvarlig skada idag hade jag definitivt tagit reda på vilken läkare som anses bäst på just denna skada och/eller jämfört flera olika och kanske framförallt gått på referenser. </p><p></p><p>Sedan är det värt att nämna den gamla klassikern, REHABTRÄNING ÄR VÄLDIGT VIKTIGT. det som ofta glöms bort är att du måste fortsätta köra rehabträning även när du anser att dit knä blivit bra. dvs lär dig att leva med att du från och med nu måste träna knäna lite extra noga, med mkt balans övningar och specifika övningar för att stärka de muskler som stabiliserar knät. </p><p></p><p>Lycka till och ge absolut inte upp!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Superpark, post: 925578, member: 68210"] Krossade yttre minisken och främre korsband (visserligen en partiell ruptur på korsbandet) för några år sedan, fick då höra att det var färdig åkt av första läkaren jag träffade, vilket sporrade mig otroligt att köra stenhårt på rehab, idag har jag i stort sett inga problem med knäna, åker relativt mkt och även wakeboard på sommaren. Har också en nära kompis som slet av allt i stort sett inklusive patella-senan (den som håller knäskålen på plats/samt rectus femoris+vastus/medialis/lateralis) han var då wakeboardåkare på elitnivå, åker som vanligt idag, också utan några större problem både wakeboard och snowboard. Båda vi två opererades av samma läkare på St:Göran i Stockholm. Ett stort problem i Sverige är att vi litar blint på läkare generellt, på något sätt har läkare blivit allsmäktiga. De kan i stort sett säga vad som helst och avsluta med -"lita på mig, jag är läkare". Detta är inte bra, dom är varken mer eller mindre människor än vi andra. Och det är otroligt viktigt att man på samma sätt som när man köper produkter eller tjänster jämför olika. Om jag skulle få en allvarlig skada idag hade jag definitivt tagit reda på vilken läkare som anses bäst på just denna skada och/eller jämfört flera olika och kanske framförallt gått på referenser. Sedan är det värt att nämna den gamla klassikern, REHABTRÄNING ÄR VÄLDIGT VIKTIGT. det som ofta glöms bort är att du måste fortsätta köra rehabträning även när du anser att dit knä blivit bra. dvs lär dig att leva med att du från och med nu måste träna knäna lite extra noga, med mkt balans övningar och specifika övningar för att stärka de muskler som stabiliserar knät. Lycka till och ge absolut inte upp! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
korsbands skada
Tillbaka
Topp