Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandskada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Deleted member 166159" data-source="post: 1138507"><p>Det är inget lätt beslut att fatta. Och det kan bli svårare ju mer fakta du inhämtar utanför sjukhuset/kliniken. Jag kan tänka mig att svaren du får på detta forum har en bias åt det positiva hållet då de med negativ erfarenhet kanske har tvingats lägga skidorna på hyllan och inte längre läser forumet.</p><p></p><p>Snabb googling ger en success rate på upp till 97%! Lite mer googling sänker den något: 75-90% beroende på undersökning. Lite mer grävande ger dock lite mer nedslående siffror. OBS! Jag kanske har tolkat forskningen fel.</p><p>*Arthrofibrosis, ärrvävnad med minskat rörelseomfång (ROM) och eller smärtor: upp till 4 av 10</p><p>*Osteoarthritis (Artros/osteoartrit): 6 av 10 upp till 8 av 10 för de som även skadat/opererat menisken i samma veva. Lite mer googling ger mer siffror på sannolikheten för hur snabbt artrosen eventuellt fortskrider från symptomfri artros, morgonstelhet, smärta, eller bli oförmögen att åka skidor. Artros kan man iofs lösa med Total Knee Replacement om och när inte längre kan åka. </p><p></p><p>Ibland vill läkaren kika på korsbandet för att kunna avgöra om det är helt av eller inte. Då kanske de vill passa på att frisera en fransig menisk eftersom de tror att den bidrar till eventuell smärta. Men denna operation kanske görs i onödan då många har fransiga meniskar utan symptom. Denna operation riskerar istället att starta en artros.</p><p></p><p>Flera jag känner åker skidor utan operation med typ knästöd. Det finns även mer eller mindre skonsam skidteknik och skidutrustning...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Deleted member 166159, post: 1138507"] Det är inget lätt beslut att fatta. Och det kan bli svårare ju mer fakta du inhämtar utanför sjukhuset/kliniken. Jag kan tänka mig att svaren du får på detta forum har en bias åt det positiva hållet då de med negativ erfarenhet kanske har tvingats lägga skidorna på hyllan och inte längre läser forumet. Snabb googling ger en success rate på upp till 97%! Lite mer googling sänker den något: 75-90% beroende på undersökning. Lite mer grävande ger dock lite mer nedslående siffror. OBS! Jag kanske har tolkat forskningen fel. *Arthrofibrosis, ärrvävnad med minskat rörelseomfång (ROM) och eller smärtor: upp till 4 av 10 *Osteoarthritis (Artros/osteoartrit): 6 av 10 upp till 8 av 10 för de som även skadat/opererat menisken i samma veva. Lite mer googling ger mer siffror på sannolikheten för hur snabbt artrosen eventuellt fortskrider från symptomfri artros, morgonstelhet, smärta, eller bli oförmögen att åka skidor. Artros kan man iofs lösa med Total Knee Replacement om och när inte längre kan åka. Ibland vill läkaren kika på korsbandet för att kunna avgöra om det är helt av eller inte. Då kanske de vill passa på att frisera en fransig menisk eftersom de tror att den bidrar till eventuell smärta. Men denna operation kanske görs i onödan då många har fransiga meniskar utan symptom. Denna operation riskerar istället att starta en artros. Flera jag känner åker skidor utan operation med typ knästöd. Det finns även mer eller mindre skonsam skidteknik och skidutrustning... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandskada
Tillbaka
Topp