Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandskada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1138513" data-attributes="member: 80520"><p>[USER=166159]@Race[/USER] Du skulle inte kunna länka studierna du hänvisar till? Några saker som är värt att kolla upp direkt är bland annat:</p><p></p><p>- Är studierna "aktuella"? (Dvs är de utförda på patienter som fått den typen av korsbandsplastiker som görs idag?)</p><p></p><p>- Hur defineras minskat rörelseomfång i studierna? Jag har ju strikt taget ett minskat rörelseomfång, men det är inte nånting som gör medicinsk eller praktisk skillnad för min funktion. Det finns heller inga garantier för att jag skulle få tillbaka fullt rörelseomfång utan operation.</p><p></p><p>- Artrosstatistiken är enligt de studierna jag fick hänvisat till av min läkare oförändrad med/utan korsbandsplastik. Tyvärr är det mer än 1½ år sen jag fick hänvisningarna, så jag minns inte vilka studier det var :/ . Vad gäller meniskskador måste de behandlas separat, eftersom menisktrauma i någon mån är typ 2-artros per definition. Och vad gäller fortskridning visade studierna jag fick hänvisat till mig att det inte är någon skillnad på den mellan att göra kortbandsplastik eller inte.</p><p></p><p>Jag tycker också det låter väldigt konstigt att en läkare skulle "frisera" en symptomfri menisk, i och med att läkare alltid utgår från att i ett första steg in göra mer skada skulle det vara direkt tjänstefel att göra något liknande om det kan leda till utveckling av artros. Läkare är människor och gör fel ibland, och en och annan läkare är också totalt whacko, det ingår liksom. Men hela påståendet låter väldigt sensationalistiskt och löst. Jag vill gärna ha en källa på det om du tänker stå fast vid det. (Och som sagt, whackon finns även bland läkare, så självklart förekommer det, men jag har mycket svårt att tro att det är det vanliga. Lite som att det förekommer att din mäklare totalfuckar dig när du säljer läganhet, men det är knappast det vanliga. I grund och botten handlar om det ifall du har tillit till personen du utelämnar dig till.)</p><p></p><p>Med det sagt - ja, det finns extremt många som åker skidor utan korsband, och fysiologiskt finns det inga hinder för att göra det på rekreationsnivå, speciellt inte med knäskydd. Jag tycker absolut det är rätt att upplysa om de risker som finns vid korsbandsrekonstruktion när en individ ska ta beslut om hurida den ska operera eller inte, men då ska det också vara upplysningar som är korrekta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1138513, member: 80520"] [USER=166159]@Race[/USER] Du skulle inte kunna länka studierna du hänvisar till? Några saker som är värt att kolla upp direkt är bland annat: - Är studierna "aktuella"? (Dvs är de utförda på patienter som fått den typen av korsbandsplastiker som görs idag?) - Hur defineras minskat rörelseomfång i studierna? Jag har ju strikt taget ett minskat rörelseomfång, men det är inte nånting som gör medicinsk eller praktisk skillnad för min funktion. Det finns heller inga garantier för att jag skulle få tillbaka fullt rörelseomfång utan operation. - Artrosstatistiken är enligt de studierna jag fick hänvisat till av min läkare oförändrad med/utan korsbandsplastik. Tyvärr är det mer än 1½ år sen jag fick hänvisningarna, så jag minns inte vilka studier det var :/ . Vad gäller meniskskador måste de behandlas separat, eftersom menisktrauma i någon mån är typ 2-artros per definition. Och vad gäller fortskridning visade studierna jag fick hänvisat till mig att det inte är någon skillnad på den mellan att göra kortbandsplastik eller inte. Jag tycker också det låter väldigt konstigt att en läkare skulle "frisera" en symptomfri menisk, i och med att läkare alltid utgår från att i ett första steg in göra mer skada skulle det vara direkt tjänstefel att göra något liknande om det kan leda till utveckling av artros. Läkare är människor och gör fel ibland, och en och annan läkare är också totalt whacko, det ingår liksom. Men hela påståendet låter väldigt sensationalistiskt och löst. Jag vill gärna ha en källa på det om du tänker stå fast vid det. (Och som sagt, whackon finns även bland läkare, så självklart förekommer det, men jag har mycket svårt att tro att det är det vanliga. Lite som att det förekommer att din mäklare totalfuckar dig när du säljer läganhet, men det är knappast det vanliga. I grund och botten handlar om det ifall du har tillit till personen du utelämnar dig till.) Med det sagt - ja, det finns extremt många som åker skidor utan korsband, och fysiologiskt finns det inga hinder för att göra det på rekreationsnivå, speciellt inte med knäskydd. Jag tycker absolut det är rätt att upplysa om de risker som finns vid korsbandsrekonstruktion när en individ ska ta beslut om hurida den ska operera eller inte, men då ska det också vara upplysningar som är korrekta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandskada
Tillbaka
Topp