Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandskada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rudolfsson" data-source="post: 1138522" data-attributes="member: 24880"><p>Det är klokt att titta på studier och läsa artiklar på området för att få så mycket information som möjligt. Men jag skulle vilja höja ett varningens finger rörande tillvägagångssättet att googla fram artiklar. Jag sitter ju nu och skriver en systematisk översiktsstudie (pluggar till fysioterapeut) och för att komma så nära "en sanning" som möjligt på den fråga som man har, i det här fallet operation eller icke operation av en korsbandsskada så ska man helst göra en systematisk sökning, där man använder sig av en PIC eller PICO-modell beroende på vad man har för frågeställning, i någon vetenskaplig databas, tex PubMed, Cinahl, Pedro, Embase osv. Men det är helt orimligt att man som patient ska göra detta innan man fattar ett beslut. </p><p></p><p>Mitt råd är att du pratar med din läkare och din fysio och ställ alla tänkbara frågor till de med fokus på just det som du funderar på, dvs att kunna åka skidor på samma nivå som innan korsbandsskadan. </p><p></p><p>Hoppas jag inte gav dig ännu mer huvudbry. </p><p>/Andreas</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rudolfsson, post: 1138522, member: 24880"] Det är klokt att titta på studier och läsa artiklar på området för att få så mycket information som möjligt. Men jag skulle vilja höja ett varningens finger rörande tillvägagångssättet att googla fram artiklar. Jag sitter ju nu och skriver en systematisk översiktsstudie (pluggar till fysioterapeut) och för att komma så nära "en sanning" som möjligt på den fråga som man har, i det här fallet operation eller icke operation av en korsbandsskada så ska man helst göra en systematisk sökning, där man använder sig av en PIC eller PICO-modell beroende på vad man har för frågeställning, i någon vetenskaplig databas, tex PubMed, Cinahl, Pedro, Embase osv. Men det är helt orimligt att man som patient ska göra detta innan man fattar ett beslut. Mitt råd är att du pratar med din läkare och din fysio och ställ alla tänkbara frågor till de med fokus på just det som du funderar på, dvs att kunna åka skidor på samma nivå som innan korsbandsskadan. Hoppas jag inte gav dig ännu mer huvudbry. /Andreas [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandskada
Tillbaka
Topp