Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandskada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1138550" data-attributes="member: 80520"><p>[USER=166159]@Race[/USER] </p><p>Okej, vi går tillbaka till originalcitat så det blir rätt!</p><p></p><p></p><p>Helt korrekt, detta är en vanlig procedur.</p><p></p><p></p><p>Vad menar du med kanske? Menar du att vissa kirurger _vill_ göra operation eller att de _faktiskt_ gör operationen? Det är två skilda scenarion. Vad menar du med tror att den bidrar till eventuell smärta - att patienten har en smärta som kirurgen tror skapas av fransig menisk eller att kirurgen tror att patienten har smärta som den i sin tur tror beror på på menisken? (Det är härifrån jag antog att vi pratade om symptomfri menisk eftersom jag tolkade meningen som alternativ två.)</p><p></p><p>Som jag läser den här inledande texten är det följande scenario du målar upp:</p><p>Korsbandet är svårbedömt på MR men menisken ser fin ut (patienten har ingen smärta) - kirurgen vill kontrollera korsband för att få bättre underlag att göra bedömning om patienten ska rekommenderas plastik eller enbart fysioterapi. När kirurgen är inne i knäet upptäcker kirurgen att menisken inte är hundraprocentig och "passar på" att klippa lite i menisken för det kanske kan hjälpa med en smärta som patienten kanske upplever i knäet.</p><p></p><p>Detta är alltså helt felaktigt, och det skulle vara direkt tjänstefel att göra ett ingrepp på de premisserna. Som sagt, det finns garanterat läkare som kör sitt race på det sättet, men när det upptäcks brukar det bli svettigt för deras legitimation och det är inte det vanliga...</p><p></p><p>Om det _inte_ är det scenariot du försökt måla upp får du gärna förtydliga. Men om det inte är så att du drar en parellell mellan korsbandsplastik och ofrivillig meniskfrisering av bara farten när kirurgen ändå är inne har jag svårt att se vad hela citatet har för relevans för TS över huvud taget. Som sagt är menisk- och korsbandsskator separata även om de ofta uppstår i samma veva och statistiskt är mycket vanliga tlilsammans, men de måste ändå behandlas separat! TS frågar om korsbandsplastik och inte om meniskplastik.</p><p></p><p></p><p>Vad menar du med "i onödan" och vilka delar av proceduren innefattar du i "denna operation"? Enligt de länkarna du angivit har ju proceduren givit effekt - patienter har upplevt en förbättring. Däremot kanske inte av den anledning som man trott - som sägs i inslaget verkar det som att själva friseringssteget kan hoppas över med lika goda resultat i de flesta fall. Men det framgår också (om inte annat i Martins artikel*) att vissa fall har _krävt_ en meniskfrisering för att någon förbättring ska ha upplevts.</p><p></p><p></p><p>Detta är, enligt dina källor, samt den faktiska vetenskapliga artikel av Martin Englund jag funnit på området*, ett helt ogrundat. Det som sägs i alla tre källorna är att det i dagsläget inte kunnat styrkas något samband mellan meniskfrisering och ökad fortskridning i artros. Man vet helt enkelt inte.</p><p></p><p>Märk också att de här studierna börjar bli några år nu - Martins artikel publicerades 2012 och de artiklarna han hänvisar till har varit publicerade 2010 och tidigare. Det var en rätt bra stund sen Jag vet inte vad som hänt sen dess i fältet, men jag misstänker att det kan vara en del i förklaringen till varför det som sas när jag diskuterade med sjukgymnast och kirurg för snart 1.5 år sen var just att man i princip inte gör något med menisker i ett första skede, utom möjligen syr på plats om hela grejen lossnat (med reservation för att det förmodligen är väldigt förenklade förklaringar). (Och ja, trots att jag inte hade några som helst tecken på meniskskada var båda villiga att diskutera det med mig bara utifrån ett rent intresse.)</p><p></p><p>* <a href="https://www.nature.com/articles/nrrheum.2012.69" target="_blank">https://www.nature.com/articles/nrrheum.2012.69</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1138550, member: 80520"] [USER=166159]@Race[/USER] Okej, vi går tillbaka till originalcitat så det blir rätt! Helt korrekt, detta är en vanlig procedur. Vad menar du med kanske? Menar du att vissa kirurger _vill_ göra operation eller att de _faktiskt_ gör operationen? Det är två skilda scenarion. Vad menar du med tror att den bidrar till eventuell smärta - att patienten har en smärta som kirurgen tror skapas av fransig menisk eller att kirurgen tror att patienten har smärta som den i sin tur tror beror på på menisken? (Det är härifrån jag antog att vi pratade om symptomfri menisk eftersom jag tolkade meningen som alternativ två.) Som jag läser den här inledande texten är det följande scenario du målar upp: Korsbandet är svårbedömt på MR men menisken ser fin ut (patienten har ingen smärta) - kirurgen vill kontrollera korsband för att få bättre underlag att göra bedömning om patienten ska rekommenderas plastik eller enbart fysioterapi. När kirurgen är inne i knäet upptäcker kirurgen att menisken inte är hundraprocentig och "passar på" att klippa lite i menisken för det kanske kan hjälpa med en smärta som patienten kanske upplever i knäet. Detta är alltså helt felaktigt, och det skulle vara direkt tjänstefel att göra ett ingrepp på de premisserna. Som sagt, det finns garanterat läkare som kör sitt race på det sättet, men när det upptäcks brukar det bli svettigt för deras legitimation och det är inte det vanliga... Om det _inte_ är det scenariot du försökt måla upp får du gärna förtydliga. Men om det inte är så att du drar en parellell mellan korsbandsplastik och ofrivillig meniskfrisering av bara farten när kirurgen ändå är inne har jag svårt att se vad hela citatet har för relevans för TS över huvud taget. Som sagt är menisk- och korsbandsskator separata även om de ofta uppstår i samma veva och statistiskt är mycket vanliga tlilsammans, men de måste ändå behandlas separat! TS frågar om korsbandsplastik och inte om meniskplastik. Vad menar du med "i onödan" och vilka delar av proceduren innefattar du i "denna operation"? Enligt de länkarna du angivit har ju proceduren givit effekt - patienter har upplevt en förbättring. Däremot kanske inte av den anledning som man trott - som sägs i inslaget verkar det som att själva friseringssteget kan hoppas över med lika goda resultat i de flesta fall. Men det framgår också (om inte annat i Martins artikel*) att vissa fall har _krävt_ en meniskfrisering för att någon förbättring ska ha upplevts. Detta är, enligt dina källor, samt den faktiska vetenskapliga artikel av Martin Englund jag funnit på området*, ett helt ogrundat. Det som sägs i alla tre källorna är att det i dagsläget inte kunnat styrkas något samband mellan meniskfrisering och ökad fortskridning i artros. Man vet helt enkelt inte. Märk också att de här studierna börjar bli några år nu - Martins artikel publicerades 2012 och de artiklarna han hänvisar till har varit publicerade 2010 och tidigare. Det var en rätt bra stund sen Jag vet inte vad som hänt sen dess i fältet, men jag misstänker att det kan vara en del i förklaringen till varför det som sas när jag diskuterade med sjukgymnast och kirurg för snart 1.5 år sen var just att man i princip inte gör något med menisker i ett första skede, utom möjligen syr på plats om hela grejen lossnat (med reservation för att det förmodligen är väldigt förenklade förklaringar). (Och ja, trots att jag inte hade några som helst tecken på meniskskada var båda villiga att diskutera det med mig bara utifrån ett rent intresse.) * [URL]https://www.nature.com/articles/nrrheum.2012.69[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandskada
Tillbaka
Topp