Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada samt fraktur
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="drdrain" data-source="post: 1087380" data-attributes="member: 104619"><p>Hej !</p><p></p><p>Drog sönder menisken för c:a 11 år sen dom sydde i hop den, han i stort sett komma tillbaka och känna mig normal i knäet 3 år senare ( 2 år pga dålig info om rehab ).</p><p>Danderyds Sjukhus</p><p>För 7 år sen drog jag då nästa gång sönder menisken igen och korsbandet och åter igen så fick jag dålig hjälp denna gång på Karolinska som sa att kryckor 2 veckor så är du på benen igen vilket jag såklart inte var.</p><p>Tröttnade på dom när dom 2 veckor senare konstaterade skadan och lästa mig till att man på Sophia hemmet hade sammarbete med landslaget runt just korsbandsskador i samband med utförsåkning.</p><p>Bad om remiss dit, fick direkt vid första besöket en operationstid dagen efter eftersom jag redan på 2 veckor tappat muskelatur ( går fort ).</p><p>Har väldigt slitna knän pga idrottande under c:a 30 år ( ishockey, bandy, fotboll ) så min dom blev att dom nu plockat bort både menisken och korsbandet.</p><p>Livet blev kolsvart då jag fick domen att aldrig mer tävlingsspela i dom sporter jag var aktiv och tog upp skidåkningen hur det skulle bli där då det är min favorit hobby.</p><p>Fick svar att det skulle gå, men att man kan få ont och gå på smärtstillande den veckan man åker.</p><p></p><p>Idag så ser det ut såhär för mig.</p><p>Åker 2 veckor+ varje år ( mer om jag hade råd ) svullnar om knäet men äter inget smärtstillande.</p><p>Kör dock med en knäortos ( knäskydd /ställning ) delvis för att själv känna mig tryggare samt att jag intalar mig att den hjälper.</p><p>Undviker hopp till största delen, men att få pressa kroppen i antingen hårda snabba svängar i pist eller carva över en hel backe i hög fart funkar utan vidare bara låren som hindrar mig :D</p><p>Kör gärna offpist när det går med, men blir inte så ofta längre tyvärr.</p><p></p><p>Som alla säger Rehab är nyckeln och desto starkare lår du arbetar upp ju mindre belastning läggs på knäna.</p><p></p><p>Lycka til !</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="drdrain, post: 1087380, member: 104619"] Hej ! Drog sönder menisken för c:a 11 år sen dom sydde i hop den, han i stort sett komma tillbaka och känna mig normal i knäet 3 år senare ( 2 år pga dålig info om rehab ). Danderyds Sjukhus För 7 år sen drog jag då nästa gång sönder menisken igen och korsbandet och åter igen så fick jag dålig hjälp denna gång på Karolinska som sa att kryckor 2 veckor så är du på benen igen vilket jag såklart inte var. Tröttnade på dom när dom 2 veckor senare konstaterade skadan och lästa mig till att man på Sophia hemmet hade sammarbete med landslaget runt just korsbandsskador i samband med utförsåkning. Bad om remiss dit, fick direkt vid första besöket en operationstid dagen efter eftersom jag redan på 2 veckor tappat muskelatur ( går fort ). Har väldigt slitna knän pga idrottande under c:a 30 år ( ishockey, bandy, fotboll ) så min dom blev att dom nu plockat bort både menisken och korsbandet. Livet blev kolsvart då jag fick domen att aldrig mer tävlingsspela i dom sporter jag var aktiv och tog upp skidåkningen hur det skulle bli där då det är min favorit hobby. Fick svar att det skulle gå, men att man kan få ont och gå på smärtstillande den veckan man åker. Idag så ser det ut såhär för mig. Åker 2 veckor+ varje år ( mer om jag hade råd ) svullnar om knäet men äter inget smärtstillande. Kör dock med en knäortos ( knäskydd /ställning ) delvis för att själv känna mig tryggare samt att jag intalar mig att den hjälper. Undviker hopp till största delen, men att få pressa kroppen i antingen hårda snabba svängar i pist eller carva över en hel backe i hög fart funkar utan vidare bara låren som hindrar mig :D Kör gärna offpist när det går med, men blir inte så ofta längre tyvärr. Som alla säger Rehab är nyckeln och desto starkare lår du arbetar upp ju mindre belastning läggs på knäna. Lycka til ! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada samt fraktur
Tillbaka
Topp