Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Kort och brett Sverigerätt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 460220" data-attributes="member: 12152"><p>En skida för svenska offpistförhållanden är enligt min mening en skida som gör svåra snöförhållanden så kul som möjligt. I princip skulle jag säga att du ska leta efter den skida som går bäst i vindpack, även om det är att generalisera rätt hårt. Sen är bara frågan om vilka skidor som egentligen är det. För egen del tror jag mycket på den senaste generationens skidor med rocker i någon form, men inte nödvändigtvis full rocker och inverterat spann. Tip rocker eller hybrider är nog ett bättre val i det här sammanhanget. Gärna i kombination med traditionell sidoskärning eftersom snöförhållandena utanför pisten ofta tangerar en preparerad pist. En vindblåst hård slänt med bärande skare utanför pisten är inte långt från en pist egentligen. I många lägen i svår snö har man hjälp av skärningen dessutom och jag vet inte om jag hade velat vara utan den på en Sverige-skida. Alla skidor med tip rocker som jag har testat har gått riktigt bra i svår snö. De är helt enkelt lättare att hantera eftersom tippen inte greppar lika mycket i skaren/vindpacket/skräpsnön.</p><p></p><p>Eftersom du vill använda den i skogen också ska den inte vara för hård. En längd upp över 190 är inga problem om snön är mjuk. En lång och mjuk skida (som Sanouk tex) är supersmidig och rapp i skogen och är många gånger enklare att åka där än en kortare och hårdare skida. Däremot i hård snö i skog så vinner du på en kortare skida som inte låter sig slås igenom. Men hur kul är skog i hård snö kan man ju också fråga sig? Inte speciellt. Skog åker man bara när det är mjukt och bra snö skulle jag säga och därmed är en längre och mjukare skida att föredra. </p><p></p><p>Mitt förslag är att du kollar in någon av den senaste generationens tip rocker/hybridspann-skidor där man kan spåra ett visst mått av pistegenskaper, och då menar jag inte att dom går bra i pist, men att man iaf kan ta sig fram med hedern skapligt i behåll. Salomon Rocker eller Czar (nog för liten för dig), Völkl Kuro och nya Big Daddyn får stå som exempel i väntan på mer förslag från andra inläggsförfattare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 460220, member: 12152"] En skida för svenska offpistförhållanden är enligt min mening en skida som gör svåra snöförhållanden så kul som möjligt. I princip skulle jag säga att du ska leta efter den skida som går bäst i vindpack, även om det är att generalisera rätt hårt. Sen är bara frågan om vilka skidor som egentligen är det. För egen del tror jag mycket på den senaste generationens skidor med rocker i någon form, men inte nödvändigtvis full rocker och inverterat spann. Tip rocker eller hybrider är nog ett bättre val i det här sammanhanget. Gärna i kombination med traditionell sidoskärning eftersom snöförhållandena utanför pisten ofta tangerar en preparerad pist. En vindblåst hård slänt med bärande skare utanför pisten är inte långt från en pist egentligen. I många lägen i svår snö har man hjälp av skärningen dessutom och jag vet inte om jag hade velat vara utan den på en Sverige-skida. Alla skidor med tip rocker som jag har testat har gått riktigt bra i svår snö. De är helt enkelt lättare att hantera eftersom tippen inte greppar lika mycket i skaren/vindpacket/skräpsnön. Eftersom du vill använda den i skogen också ska den inte vara för hård. En längd upp över 190 är inga problem om snön är mjuk. En lång och mjuk skida (som Sanouk tex) är supersmidig och rapp i skogen och är många gånger enklare att åka där än en kortare och hårdare skida. Däremot i hård snö i skog så vinner du på en kortare skida som inte låter sig slås igenom. Men hur kul är skog i hård snö kan man ju också fråga sig? Inte speciellt. Skog åker man bara när det är mjukt och bra snö skulle jag säga och därmed är en längre och mjukare skida att föredra. Mitt förslag är att du kollar in någon av den senaste generationens tip rocker/hybridspann-skidor där man kan spåra ett visst mått av pistegenskaper, och då menar jag inte att dom går bra i pist, men att man iaf kan ta sig fram med hedern skapligt i behåll. Salomon Rocker eller Czar (nog för liten för dig), Völkl Kuro och nya Big Daddyn får stå som exempel i väntan på mer förslag från andra inläggsförfattare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Kort och brett Sverigerätt?
Tillbaka
Topp