Kört sönder mina Atomic b-tech 120 pjäxor

Hej, Körde i Björnrike v14 och upptäckte sista dagen att vänsterpjäxan hade gått sönder. Plasten i skalet har spruckit ca 5cm tvärs över vristen mellan spänne 2 och 3. Tyvärr är den ca 4 år gammal så ingen garanti att få...

Jag väger 72kg och åker ganska så hårt i pist, gärna portar när mina slalomungar slutat träna, eller röda linen i parken... Men denna pjäxa med 120flex ska väl tåla det?

Har någon råkat ut för samma med någon pjäxa? Vågar man skaffa den modellen igen (skön var den)?

Inte alls ovanligt faktiskt, på racepjucken så sprack det alltid. Blir nog värre med styvare plast och att man spänner dem hårt. Sen gör pass i -30, in i värmestuga, ut i -30 igen osv. att oddsen för hela pjäxor försämras.

Man kan dock stoppa sprickor genom att borra ett litet hål i änden av sprickan. Men det ska helst göras långt innan 5cm.

Borra ett hål, t ex 4 mm, i änden på sprickan som Utter skriver. Gammalt beprövat knep (inom mekanisk konstruktion), inte bara på pjäxor. Har gjort så på mina Technica Diablo 130. Sprickan har hållt sig konstant i 2 säsonger nu, dvs den har intet fortplantat sig ytterligare.
/A

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp