Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Kramp i fötterna!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 79354" data-attributes="member: 13861"><p>En anledning till att Alpingaraget inte kunnat hjälpa dig är att dom har taskig koll, deras sulor suger helt enkelt.</p><p></p><p>Eftersom man står och belastar fötterna totalt olika när man åker bräda från när man åker lagg så är det rätt troligt att du behöver gjuta sulorna efter det också. När du gjöt dina nuvarande sulor antar jag att du gjorde det stående rakt upp och ner som om du åkte skidor vilket ger en 50-50 belastning på fossingarna medan fördelningen är något annorlunda på bräda. På skidor står man även ganska jämt fördelad på foten med tyngdpunkten i hålfoten, i alla fall är det det som är vad man strävar efter. Nu åker jag inte så värst mycket bräda men jag antar att tyngdpunkten ligger lite annorlunda + flyttas fram och tillbaka beroende på tå/hälsväng. Allt detta tyder ju på att sulorna måste anpassas efter det och det tvivlar jag på att grabbarna grus i källaren gjort. Har en brädåkande kompis som hade problem med onda fötter och gick till en kunnig pjäxmakare i Serre Chevalier som byggde upp ett par specialsulor från grunden utifrån hans grundstance på brädan och som jag uppfattat det så funkar det bra.</p><p></p><p>Sedan brukar ju inte Alpingaraget bygga upp sina sulor undertill vilket gör att dom "kollapsar" när man spänner åt pjäxan, antar att det blir samma effekt när man snörar åt hårt och sen drar åt bindningsstrapsen. Det resulterar i att sulan får en helt annan form än den avsedda och i slutändan får man kramp i foten.</p><p></p><p>Se inte det här enbart som gnäll på Alpingaraget och deras personal, dom är ett sjysst gäng med bra koll på skidor pch andra prylar men deras bootfitting ger jag tyvärr inte mycket för. Har sett runt 20 pers som gjutit sulor där och blivit missnöjda och sedan varit tvungna att göra om dom eller gjuta nya.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 79354, member: 13861"] En anledning till att Alpingaraget inte kunnat hjälpa dig är att dom har taskig koll, deras sulor suger helt enkelt. Eftersom man står och belastar fötterna totalt olika när man åker bräda från när man åker lagg så är det rätt troligt att du behöver gjuta sulorna efter det också. När du gjöt dina nuvarande sulor antar jag att du gjorde det stående rakt upp och ner som om du åkte skidor vilket ger en 50-50 belastning på fossingarna medan fördelningen är något annorlunda på bräda. På skidor står man även ganska jämt fördelad på foten med tyngdpunkten i hålfoten, i alla fall är det det som är vad man strävar efter. Nu åker jag inte så värst mycket bräda men jag antar att tyngdpunkten ligger lite annorlunda + flyttas fram och tillbaka beroende på tå/hälsväng. Allt detta tyder ju på att sulorna måste anpassas efter det och det tvivlar jag på att grabbarna grus i källaren gjort. Har en brädåkande kompis som hade problem med onda fötter och gick till en kunnig pjäxmakare i Serre Chevalier som byggde upp ett par specialsulor från grunden utifrån hans grundstance på brädan och som jag uppfattat det så funkar det bra. Sedan brukar ju inte Alpingaraget bygga upp sina sulor undertill vilket gör att dom "kollapsar" när man spänner åt pjäxan, antar att det blir samma effekt när man snörar åt hårt och sen drar åt bindningsstrapsen. Det resulterar i att sulan får en helt annan form än den avsedda och i slutändan får man kramp i foten. Se inte det här enbart som gnäll på Alpingaraget och deras personal, dom är ett sjysst gäng med bra koll på skidor pch andra prylar men deras bootfitting ger jag tyvärr inte mycket för. Har sett runt 20 pers som gjutit sulor där och blivit missnöjda och sedan varit tvungna att göra om dom eller gjuta nya. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Kramp i fötterna!
Tillbaka
Topp