Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Kroppsposition Snowboard
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="combatspenat" data-source="post: 839490" data-attributes="member: 49992"><p>'</p><p></p><p>Den positionen som snowboard tränarna beskriver är en position för dig som har en race bräda. Nu för tiden åker ju de flesta en Freestyle bräda. Vill man hoppa och dylikt och vrider överkroppen så kommer man i obalans och som jag skrev tidigare, med vriden överkropp så låser man upp höfterna och igentligen hela underkroppen vilket gör att man inte kan tex absorbera en landning. Ta en titt på tex. Torstein eller vem som helst... Sen att många åker med en liten lätt vridning gör kanske inte så mycket men om du strävar efter att ha kroppen paralellt med brädan så är mycket vunnet. Om det är nu parkåkning man ska åka. Sen att man inte kan ha en bra position om man har duckstace var nog det dummaste jag har hört. Kolla på hur snowboard tränare arbetar i tex USA där de kommit en bra bit längre med snowboard som sport ochsnowboard instruktörs utbildningar än vad vi har här i sverige. Där handlar allt om att anväda fötterna och underkroppen så mycket som möjligt för att kunna behålla överkroppen paralell med brädan. Jag kan ju nämna att när jag arbetat som snowboardinstruktör i nya zeeland så har gästerna inte fått gå vidare med sin åkning till nästa nivå försen de kan svänga med axlarna paralellt med brädan. Nya zeland ska ses som ett föregångsland vad gäller snowboard instruktörer då de har ett system som är snarlikt det amerikanska och de flesta instruktörerna gör "back to back" vintrar mellan USA och NZ.... Inget illa menat till våra svenska snowboardlärare men jag tycker att man borde uppdatera kurs materialet och literaturen lite. Vilket också är på G. </p><p></p><p>Här har vi åk standarden för snowboardinstruktörer steg 1 i kanada. <a href="http://www.casi-acms.com/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=121&lang=en" target="_blank">http://www.casi-acms.com/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=121&lang=en</a></p><p></p><p>I kanada skiljer sig hur man ser på snowboard lite ifrån USA då man lik som i sverige vill att vridet ska komma ifrån över istället för underkroppen. Men positionen är den samma</p><p></p><p>Som ett litet tips.... Testa att traversera över backen på hälkant och hoppa med överkroppen vriden.... sen testar du med över kroppen paralell med brädan. Sen gör du samma på tå kant... och sen kan du testa att göra det samma när du kör på plan bräda i fallijen. Då kommer du nog snart märka vad jag menar. </p><p></p><p></p><p>Ut och shredda!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="combatspenat, post: 839490, member: 49992"] ' Den positionen som snowboard tränarna beskriver är en position för dig som har en race bräda. Nu för tiden åker ju de flesta en Freestyle bräda. Vill man hoppa och dylikt och vrider överkroppen så kommer man i obalans och som jag skrev tidigare, med vriden överkropp så låser man upp höfterna och igentligen hela underkroppen vilket gör att man inte kan tex absorbera en landning. Ta en titt på tex. Torstein eller vem som helst... Sen att många åker med en liten lätt vridning gör kanske inte så mycket men om du strävar efter att ha kroppen paralellt med brädan så är mycket vunnet. Om det är nu parkåkning man ska åka. Sen att man inte kan ha en bra position om man har duckstace var nog det dummaste jag har hört. Kolla på hur snowboard tränare arbetar i tex USA där de kommit en bra bit längre med snowboard som sport ochsnowboard instruktörs utbildningar än vad vi har här i sverige. Där handlar allt om att anväda fötterna och underkroppen så mycket som möjligt för att kunna behålla överkroppen paralell med brädan. Jag kan ju nämna att när jag arbetat som snowboardinstruktör i nya zeeland så har gästerna inte fått gå vidare med sin åkning till nästa nivå försen de kan svänga med axlarna paralellt med brädan. Nya zeland ska ses som ett föregångsland vad gäller snowboard instruktörer då de har ett system som är snarlikt det amerikanska och de flesta instruktörerna gör "back to back" vintrar mellan USA och NZ.... Inget illa menat till våra svenska snowboardlärare men jag tycker att man borde uppdatera kurs materialet och literaturen lite. Vilket också är på G. Här har vi åk standarden för snowboardinstruktörer steg 1 i kanada. [URL]http://www.casi-acms.com/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=121&lang=en[/URL] I kanada skiljer sig hur man ser på snowboard lite ifrån USA då man lik som i sverige vill att vridet ska komma ifrån över istället för underkroppen. Men positionen är den samma Som ett litet tips.... Testa att traversera över backen på hälkant och hoppa med överkroppen vriden.... sen testar du med över kroppen paralell med brädan. Sen gör du samma på tå kant... och sen kan du testa att göra det samma när du kör på plan bräda i fallijen. Då kommer du nog snart märka vad jag menar. Ut och shredda! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Kroppsposition Snowboard
Tillbaka
Topp