Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Kunskap om Offpist, toppturer önskas...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 395948" data-attributes="member: 47541"><p>Varför är alla så rädda för att flytta en skadad? För eller senare måste det ju göras ändå, man kan ju inte ligga kvar skadad i offpisten för resten av livet. Enda gången som det egentligen är något problem är vid allvarliga ryggskador. Passa på och se hur illa det egentligen är ställd med den skadade. Säg åt personen att själv krypa in i bivibagen, kan den det så är det inte helt illa ställt ändå. Om den inte själv kommer in, så assistera med lite hjälp.</p><p></p><p>12*19, 340 g tycker jag låter helt rimligt att ha med i en grupp (jag har för mig att de hade en mindre, själv har jag en betydlig större). Det är ju just på toppturer som jag använder min, i mera liftnära offpist så tycker jag att man kan lösa situationen ganska bra ändå. Sätt den skadade på en ryggsäck eller om det är sängläge som gäller, kasta en jacka under. Lägg ytterligare något ovanpå så är det mycket hjälpt.</p><p></p><p>Det som antagligen gör att ni upplevt aluminiumhistorierna som bra är ju att de faktiskt ger ett bra vindskydd och är regntäta. Det är ju egenskaper som inte ska underskattas! Är det någon som sett någon vetenskaplig undersökning på "Astrofiltar"? Det skulle vara kul att se på riktiga fakta. Jag antar att effekten åt bägge håll är försumbar eftersom den går att uppleva så olika.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 395948, member: 47541"] Varför är alla så rädda för att flytta en skadad? För eller senare måste det ju göras ändå, man kan ju inte ligga kvar skadad i offpisten för resten av livet. Enda gången som det egentligen är något problem är vid allvarliga ryggskador. Passa på och se hur illa det egentligen är ställd med den skadade. Säg åt personen att själv krypa in i bivibagen, kan den det så är det inte helt illa ställt ändå. Om den inte själv kommer in, så assistera med lite hjälp. 12*19, 340 g tycker jag låter helt rimligt att ha med i en grupp (jag har för mig att de hade en mindre, själv har jag en betydlig större). Det är ju just på toppturer som jag använder min, i mera liftnära offpist så tycker jag att man kan lösa situationen ganska bra ändå. Sätt den skadade på en ryggsäck eller om det är sängläge som gäller, kasta en jacka under. Lägg ytterligare något ovanpå så är det mycket hjälpt. Det som antagligen gör att ni upplevt aluminiumhistorierna som bra är ju att de faktiskt ger ett bra vindskydd och är regntäta. Det är ju egenskaper som inte ska underskattas! Är det någon som sett någon vetenskaplig undersökning på "Astrofiltar"? Det skulle vara kul att se på riktiga fakta. Jag antar att effekten åt bägge håll är försumbar eftersom den går att uppleva så olika. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Kunskap om Offpist, toppturer önskas...
Tillbaka
Topp