Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kunskap vs. Utrustning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 473360" data-attributes="member: 74439"><p>Nja...jag har redan gjort säsonger, och har full uppsättning av det jag behöver...</p><p>Var mest en allmän frågeställning till hur första-säsongarna här på FR resonerar. Det verkar som om genomsnittssäsongaren här precis har slutat gymnasiet och kanske inte är mogen nog att åka offpist med allt vad det innebär...</p><p>Vad jag sökte var svar av typen "Förra året när jag gjorde min första säsong gjorde jag de här valen, resonerade så här"</p><p>Inte "Det är ju bra med/Klart att man ska." Sådana svar säger ingenting, det är lätt att tycka om säkerhet när man sitter hemma i stugvärmen, men har man samma prioriteringar när man väl är på plats?</p><p>Gör ett räkneexempel själva, säga att du i snitt dricker 3 öl om dagen, hur många dagar måste man vara nykter på after-skin för att ha råd med en guide/lavinkurs?</p><p>Visst kan man läsa sig till hur en transa funkar, det är inte särskillt svårt att lära sig och bli bra på kamraträddning.</p><p>MEN det är en stor skillnad i att snabbt kunna hitta kompisen, och att kunna välja sin linje så att man slipper hamna i den situationen över huvudtaget! Kunskaper i hur man bedömer lavinrisken går inte att läsa sig till, det är den trista sanningen...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 473360, member: 74439"] Nja...jag har redan gjort säsonger, och har full uppsättning av det jag behöver... Var mest en allmän frågeställning till hur första-säsongarna här på FR resonerar. Det verkar som om genomsnittssäsongaren här precis har slutat gymnasiet och kanske inte är mogen nog att åka offpist med allt vad det innebär... Vad jag sökte var svar av typen "Förra året när jag gjorde min första säsong gjorde jag de här valen, resonerade så här" Inte "Det är ju bra med/Klart att man ska." Sådana svar säger ingenting, det är lätt att tycka om säkerhet när man sitter hemma i stugvärmen, men har man samma prioriteringar när man väl är på plats? Gör ett räkneexempel själva, säga att du i snitt dricker 3 öl om dagen, hur många dagar måste man vara nykter på after-skin för att ha råd med en guide/lavinkurs? Visst kan man läsa sig till hur en transa funkar, det är inte särskillt svårt att lära sig och bli bra på kamraträddning. MEN det är en stor skillnad i att snabbt kunna hitta kompisen, och att kunna välja sin linje så att man slipper hamna i den situationen över huvudtaget! Kunskaper i hur man bedömer lavinrisken går inte att läsa sig till, det är den trista sanningen... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kunskap vs. Utrustning?
Tillbaka
Topp