Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kunskap vs. Utrustning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 473487" data-attributes="member: 47541"><p>Japp, det var precis så jag menade. Det intressanta är att ni åkt på en 30 gradig sluttning, den lutningen när det börjar bli riktigt intressant ur lavinsynpunkt. Ni åkte på en sluttning med tunt snötäcke, dvs där det är lätt att komma åt ev svaga lager och där de försvagande processerna i snötäcket gått extra fort. Du skriver att det inte var så särskilt många träd, alltså dålig förankring och enstaka stenar som stack upp, alltså försvagande punkter.</p><p></p><p>Utan att ha sett en bild på sluttningen så tycker jag att du beskrivit en perfekt lavinsluttning. Ni frågade också personalen och svarade att de inte kunde garantera att sluttningen var säker. Vad var det som gjorde att ni bedömde sluttningen som så säker att ni ville åka på den? Vilken information använde ni i beslutet?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 473487, member: 47541"] Japp, det var precis så jag menade. Det intressanta är att ni åkt på en 30 gradig sluttning, den lutningen när det börjar bli riktigt intressant ur lavinsynpunkt. Ni åkte på en sluttning med tunt snötäcke, dvs där det är lätt att komma åt ev svaga lager och där de försvagande processerna i snötäcket gått extra fort. Du skriver att det inte var så särskilt många träd, alltså dålig förankring och enstaka stenar som stack upp, alltså försvagande punkter. Utan att ha sett en bild på sluttningen så tycker jag att du beskrivit en perfekt lavinsluttning. Ni frågade också personalen och svarade att de inte kunde garantera att sluttningen var säker. Vad var det som gjorde att ni bedömde sluttningen som så säker att ni ville åka på den? Vilken information använde ni i beslutet? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kunskap vs. Utrustning?
Tillbaka
Topp