Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kunskap vs. Utrustning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 473908" data-attributes="member: 74439"><p>Jag upplever en stor skillnad. I och med hypen om feta skidor och puderdrömmen så ser jag fler och fler killar -19 år som inte har en suck om vad lavinriskbedömning heter åka ned och göra sin första säsong. Och visst, inget fel i det! Men det den mentalitet som jag har stött på är ganska farlig. Du och jag kanske resonerar att den dyra sändaren är till för att hitta kompisen, inte för att bli hittad själv. Och du och jag kanske står över ett åk för att vi bedömer det som för farligt. Men de flesta som gör sin första säsong tänker inte så. Har man köpt dyra puderskidor så ska det åkas också, "det händer ju aldrig något i alla cool filmer man såg i bussen på vägen ned..."</p><p>Om man inte inser vikten av att kunna bedöma lavinfaran, så spelar det väl ingen som helst roll om man är mogen nog att stå över ett farligt åk eller ej?</p><p>Att det skulle spela större roll vad man väger än vad man kan håller jag inte med om!</p><p>Det innebär alltså att någon som bantat hela sommaren kan ta vilka rutter som helst, åka vilka linjer som helst under vilka förhållanden som helst? enbart pga att denna person väger mindre? struntprat, och farligt sådant!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 473908, member: 74439"] Jag upplever en stor skillnad. I och med hypen om feta skidor och puderdrömmen så ser jag fler och fler killar -19 år som inte har en suck om vad lavinriskbedömning heter åka ned och göra sin första säsong. Och visst, inget fel i det! Men det den mentalitet som jag har stött på är ganska farlig. Du och jag kanske resonerar att den dyra sändaren är till för att hitta kompisen, inte för att bli hittad själv. Och du och jag kanske står över ett åk för att vi bedömer det som för farligt. Men de flesta som gör sin första säsong tänker inte så. Har man köpt dyra puderskidor så ska det åkas också, "det händer ju aldrig något i alla cool filmer man såg i bussen på vägen ned..." Om man inte inser vikten av att kunna bedöma lavinfaran, så spelar det väl ingen som helst roll om man är mogen nog att stå över ett farligt åk eller ej? Att det skulle spela större roll vad man väger än vad man kan håller jag inte med om! Det innebär alltså att någon som bantat hela sommaren kan ta vilka rutter som helst, åka vilka linjer som helst under vilka förhållanden som helst? enbart pga att denna person väger mindre? struntprat, och farligt sådant! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kunskap vs. Utrustning?
Tillbaka
Topp