Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
*Kvalitetsskidor*
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 13132" data-attributes="member: 13245"><p>Herr Söder (som kan ses på <a href="http://www.freeride.nu/fotografier/visa-stor.phtml?bild=johan_soder01.jpg" target="_blank">http://www.freeride.nu/fotografier/visa-stor.phtml?bild=johan_soder01.jpg</a> ) gillar K2. Under en och samma säsong körde han sönder 7 eller 8 par K2 slalom 77 genom att enbart göra långa hopp i Stora Kullen i Storstenshöjden, Närke. De stenhårda landningarna efter femtimetershoppen fick helt enkelt skidorna att delaminera. Att en skida uppför sig så, delaminerar alltså, kallar jag dålig kvalitet. Den här fadäsen händer ju förr eller senare även ALLA skidor där man lagt ett metall-lager nära ovansidan som på t.ex gamla Atomic eller Stöckli Stormrider. </p><p></p><p>När det gäller Völkl har jag aldrig rippat en kant, däremot bockat en försvarlig mängd. Völkl har dock alltid haft väldigt bra kvalitet på finishen och själva ihopsättningen även om detta kanske är sämre nu för tiden i och med nya konstruktioner och högre automatiseringsgrad.</p><p></p><p>Någon nämnde Dynastar. De nyare Dynastar med klassisk sidokant (med "Racing Atelier" tryckt på sidokanten) jag sett har en riktigt taskig finish och ser dåligt ihopsatta ut. Man till och med ser hur ilika delar sitter lite snett i toppen som för övrigt är proppad med metall vilket inte är så lysande ur någon synvinkel.</p><p></p><p>Vidare, flera fabriksracinglagg jag demonterat har visat upp en snarare enklare konstruktion är motsvarande butiksskida. Ofta har det varit fråga av avsaknad av mystiska vibrationsdämpare samt t.ex. en enklare (lättare men klenare) träkärna. Å andra sidan är belagen lite bättre (bättre vallaupptagning), det är oftast mer metall i och det kan ligga något extra lager kolfiber eller nå"t. Åkmässigt och ihoppsättningsmässigt är givetvis racinglaggen bättre än butiksdito. Vissa aspekter av hållbarhet och hur länge de håller spänsten är å andra sidan sämre. Om de har bättre kvalitet är alltså svårt att säga. Personligen gillar jag hantverk och prestanda mer än finesser och styrka och hävdar alltså att racinglaggen har bättre kvalitet.</p><p></p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 13132, member: 13245"] Herr Söder (som kan ses på [URL]http://www.freeride.nu/fotografier/visa-stor.phtml?bild=johan_soder01.jpg[/URL] ) gillar K2. Under en och samma säsong körde han sönder 7 eller 8 par K2 slalom 77 genom att enbart göra långa hopp i Stora Kullen i Storstenshöjden, Närke. De stenhårda landningarna efter femtimetershoppen fick helt enkelt skidorna att delaminera. Att en skida uppför sig så, delaminerar alltså, kallar jag dålig kvalitet. Den här fadäsen händer ju förr eller senare även ALLA skidor där man lagt ett metall-lager nära ovansidan som på t.ex gamla Atomic eller Stöckli Stormrider. När det gäller Völkl har jag aldrig rippat en kant, däremot bockat en försvarlig mängd. Völkl har dock alltid haft väldigt bra kvalitet på finishen och själva ihopsättningen även om detta kanske är sämre nu för tiden i och med nya konstruktioner och högre automatiseringsgrad. Någon nämnde Dynastar. De nyare Dynastar med klassisk sidokant (med "Racing Atelier" tryckt på sidokanten) jag sett har en riktigt taskig finish och ser dåligt ihopsatta ut. Man till och med ser hur ilika delar sitter lite snett i toppen som för övrigt är proppad med metall vilket inte är så lysande ur någon synvinkel. Vidare, flera fabriksracinglagg jag demonterat har visat upp en snarare enklare konstruktion är motsvarande butiksskida. Ofta har det varit fråga av avsaknad av mystiska vibrationsdämpare samt t.ex. en enklare (lättare men klenare) träkärna. Å andra sidan är belagen lite bättre (bättre vallaupptagning), det är oftast mer metall i och det kan ligga något extra lager kolfiber eller nå"t. Åkmässigt och ihoppsättningsmässigt är givetvis racinglaggen bättre än butiksdito. Vissa aspekter av hållbarhet och hur länge de håller spänsten är å andra sidan sämre. Om de har bättre kvalitet är alltså svårt att säga. Personligen gillar jag hantverk och prestanda mer än finesser och styrka och hävdar alltså att racinglaggen har bättre kvalitet. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
*Kvalitetsskidor*
Tillbaka
Topp