Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Lag på snökedjor i Schweiz?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="arjeplogarn" data-source="post: 1047159" data-attributes="member: 149542"><p>Tror inte du behöver kedjor.</p><p></p><p>En märkning till ett däck kan se ut så här: 195/55R15</p><p>195 är däckets bredd i mm. 55 är gummits höjd i procent av däckets bredd. R är en märkning som visar vilken hastighet däcket max för köras i. 15 är däckets diameter i tum.</p><p></p><p>Det här är ett riktigt dumt system att ange däcksdimensioner på och för en gångs skull så får jag säga att det amerikanska måttsystemet är bättre. Jag avråder från att köpa kedjor, nordiska dubbfria, fyrhjulsdrift, mycket försiktig körning och en rejäl dos sunt förnuft kommer att ta er igenom alla oväder. la_grave kan inte ens köpa ordentliga skidkläder så jag skulle inte ta hans råd när det gäller vinterdäck men jag tänker ändå ge en snabb guide hur man köper snökedjor.</p><p></p><p>Däckets bredd ska vara samma eller lite mindre än kedjan som du köper. Gummits höjd i procent ska vara lite mindre eller lika som kedjan du köper. Kedjans diameter ska vara samma eller större än däcket.</p><p></p><p>Vi förutsätter att du köper dina kedjor på biltema:</p><p><a href="http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Snokedja/Snokedjor-2-st-37122/" target="_blank">http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Snokedja/Snokedjor-2-st-37122/</a></p><p>Biltema har följande dimensioner att välja på:</p><p>210/55 x 14.5 (dimensionen står som "210/55 x 365")</p><p>225/55 x 14</p><p>225/60 x 15</p><p>245/40 x 18</p><p></p><p></p><p>Om du t ex har 210/45R16 så ska du välja 225/55 x15. I det fallet så är visserligen kedjan liten om man tänker på diametern men eftersom att däcksbredden och däckshöjden i procent är i överkant så kommer kedjan sammantaget att ha bra mått för ditt däck.</p><p></p><p>Om du är osäker så posta dina däcksdimensioner så ska jag rekommendera rätt kedja. För 400kr så är det alls inte dyrt med en uppsättning kedjor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="arjeplogarn, post: 1047159, member: 149542"] Tror inte du behöver kedjor. En märkning till ett däck kan se ut så här: 195/55R15 195 är däckets bredd i mm. 55 är gummits höjd i procent av däckets bredd. R är en märkning som visar vilken hastighet däcket max för köras i. 15 är däckets diameter i tum. Det här är ett riktigt dumt system att ange däcksdimensioner på och för en gångs skull så får jag säga att det amerikanska måttsystemet är bättre. Jag avråder från att köpa kedjor, nordiska dubbfria, fyrhjulsdrift, mycket försiktig körning och en rejäl dos sunt förnuft kommer att ta er igenom alla oväder. la_grave kan inte ens köpa ordentliga skidkläder så jag skulle inte ta hans råd när det gäller vinterdäck men jag tänker ändå ge en snabb guide hur man köper snökedjor. Däckets bredd ska vara samma eller lite mindre än kedjan som du köper. Gummits höjd i procent ska vara lite mindre eller lika som kedjan du köper. Kedjans diameter ska vara samma eller större än däcket. Vi förutsätter att du köper dina kedjor på biltema: [URL]http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Snokedja/Snokedjor-2-st-37122/[/URL] Biltema har följande dimensioner att välja på: 210/55 x 14.5 (dimensionen står som "210/55 x 365") 225/55 x 14 225/60 x 15 245/40 x 18 Om du t ex har 210/45R16 så ska du välja 225/55 x15. I det fallet så är visserligen kedjan liten om man tänker på diametern men eftersom att däcksbredden och däckshöjden i procent är i överkant så kommer kedjan sammantaget att ha bra mått för ditt däck. Om du är osäker så posta dina däcksdimensioner så ska jag rekommendera rätt kedja. För 400kr så är det alls inte dyrt med en uppsättning kedjor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Lag på snökedjor i Schweiz?
Tillbaka
Topp