Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Lag på snökedjor i Schweiz?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="chrtur" data-source="post: 1047258" data-attributes="member: 45343"><p>Tycker Hawk100 summerar ihop det ganska bra! Jag har alltid haft en 4-hjulsdriven bil med dubbfria vinterdäck av kontinental typ (dvs ej nordiska) och på 90 % av alla vägar, dvs normala vägar, har jag aldrig behövt snö-kedjor, när andra stått i ovädret och försökt sätta på dem. Dock har jag snökedjor till bilen då det ibland verkligen kan vara nödvändigt vid extrema fall, dvs när det lutar upp/ned med riktigt fin slask/is...då vill man verkligen ha dem på. I Sverige har vi inte så mycket vinterväglag i lutning som i Alperna, annars skulle vi nog också behöva kedjor...?</p><p></p><p>Om man har en bil med sommardäck så är det ju ganska självklart att ha kedjor, något att tänka på när man hyr bil. Om man har en framhjulsdriven bil, så skulle jag i alla lägen ha med kedjor, även om man har dubbfria nordiska vinterdäck. Har varit med om att man börjat glida med bilar, både 2- och 4-hjuls drivna, i branta vägpartier på vintern och det är inte en trevlig upplevelse..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="chrtur, post: 1047258, member: 45343"] Tycker Hawk100 summerar ihop det ganska bra! Jag har alltid haft en 4-hjulsdriven bil med dubbfria vinterdäck av kontinental typ (dvs ej nordiska) och på 90 % av alla vägar, dvs normala vägar, har jag aldrig behövt snö-kedjor, när andra stått i ovädret och försökt sätta på dem. Dock har jag snökedjor till bilen då det ibland verkligen kan vara nödvändigt vid extrema fall, dvs när det lutar upp/ned med riktigt fin slask/is...då vill man verkligen ha dem på. I Sverige har vi inte så mycket vinterväglag i lutning som i Alperna, annars skulle vi nog också behöva kedjor...? Om man har en bil med sommardäck så är det ju ganska självklart att ha kedjor, något att tänka på när man hyr bil. Om man har en framhjulsdriven bil, så skulle jag i alla lägen ha med kedjor, även om man har dubbfria nordiska vinterdäck. Har varit med om att man börjat glida med bilar, både 2- och 4-hjuls drivna, i branta vägpartier på vintern och det är inte en trevlig upplevelse.. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Lag på snökedjor i Schweiz?
Tillbaka
Topp