Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Laga stålkanter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 151451" data-attributes="member: 12152"><p>Ja, det går att laga, men det blir inte lika starkt som en oskadad skida. Med lite tur håller det flera säsonger. Att kassera skidan utan att ens försöka sig på en lagning är riktigt dumt. Om du gör det rätt kommer du inte att känna någon skillnad.</p><p></p><p>Förbered arbetsplatsen med lite olika verktyg. Kniv, stämjärn, minst tre tvingar(helst fler), plastfolie och lite träklossar.</p><p></p><p>Kontrollera att skadan är skapligt ren. Skölj med lite rödsprit för att ta bort ev smuts. Låt torka.</p><p>Öppna upp skadan något, men akta dig för att förvärra delamineringen. Fyll skadan med väl blandad långsamthärdande epoxy (INTE 10-minutersepoxy) och håll delamineringen öppen försiktigt med någon form av verktyg samtidigt som du värmer limmet med en hårtork. Ibland kan det vara bra att förbereda med en liten "gjutform" av maskeringstejp för att limmet inte ska rinna ner på resten av skidan eller belaget. Värm i några minuter så att du ser att limmet blir lättflytande och att det rinner ner i alla hålrum. Lagom temperatur är 70-80 grader. Var extremt aktsam på tecken på härdning. Värmer du för mycket (>120 grader ca) härdar limmet väldigt snabbt. </p><p></p><p>När du känner att du har fyllt hela skadan och det har slutat att småbubbla i limmet av luft som kommer ur skidan är det dags att pressa in kanten och eventuell delaminering till ursprungsposition. Använd klossarna och tvingarna och lägg plastfolie under för att undvika att du limmar fast grejor i skidan. Epoxy fäster inte på plastfolie. Pressa samman skadan och värm ett par gånger under en timmes tid så att skidan hålls varm under den första delen av härdningsprocessen. Håller du skidan mellan 50 och 80 grader under en timme förbättras hållfastheten på limfogen.</p><p></p><p>Låt härda över natten och slipa sedan bort överflödigt lim från kanten och belaget. Vänta ytterligare någon dag så att det får härda fullt ut.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 151451, member: 12152"] Ja, det går att laga, men det blir inte lika starkt som en oskadad skida. Med lite tur håller det flera säsonger. Att kassera skidan utan att ens försöka sig på en lagning är riktigt dumt. Om du gör det rätt kommer du inte att känna någon skillnad. Förbered arbetsplatsen med lite olika verktyg. Kniv, stämjärn, minst tre tvingar(helst fler), plastfolie och lite träklossar. Kontrollera att skadan är skapligt ren. Skölj med lite rödsprit för att ta bort ev smuts. Låt torka. Öppna upp skadan något, men akta dig för att förvärra delamineringen. Fyll skadan med väl blandad långsamthärdande epoxy (INTE 10-minutersepoxy) och håll delamineringen öppen försiktigt med någon form av verktyg samtidigt som du värmer limmet med en hårtork. Ibland kan det vara bra att förbereda med en liten "gjutform" av maskeringstejp för att limmet inte ska rinna ner på resten av skidan eller belaget. Värm i några minuter så att du ser att limmet blir lättflytande och att det rinner ner i alla hålrum. Lagom temperatur är 70-80 grader. Var extremt aktsam på tecken på härdning. Värmer du för mycket (>120 grader ca) härdar limmet väldigt snabbt. När du känner att du har fyllt hela skadan och det har slutat att småbubbla i limmet av luft som kommer ur skidan är det dags att pressa in kanten och eventuell delaminering till ursprungsposition. Använd klossarna och tvingarna och lägg plastfolie under för att undvika att du limmar fast grejor i skidan. Epoxy fäster inte på plastfolie. Pressa samman skadan och värm ett par gånger under en timmes tid så att skidan hålls varm under den första delen av härdningsprocessen. Håller du skidan mellan 50 och 80 grader under en timme förbättras hållfastheten på limfogen. Låt härda över natten och slipa sedan bort överflödigt lim från kanten och belaget. Vänta ytterligare någon dag så att det får härda fullt ut. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Laga stålkanter?
Tillbaka
Topp