Jag skrev ett svar till en nästan identisk fråga för ett tag sedan. Det känns onödigt att skriva samma sak igen, så jag klipper in det här direkt. Skadan var likvärdig och du hittar säkert en del användbar information i svaret:
----------------------------------------------------------------
Det där är en ganska snäll skada orsakad av en stenkänning. Det får man räkna med på en skida som används utanför pisten. Det du ser under belaget är inte trä, utan ett fiber- och metalllager som ligger under belaget. Det lagret har till uppgift att bland annat stoppa repor från att nå in till kärnan när man kör på stenar eller andra hårda föremål och det gjorde alltså sitt jobb den här gången. Det finns i nuläget ingen risk för vattenintrång, förutsatt att du inte har fått någon deformering av kanten i höjdled. Kontrollera noga att sandwichen inte har släppt sin kontakt med stålkanten vid sidewallen. Det tror jag inte att den har med tanke på hur liten skadan är. Jag förutsätter att du inte har fått någon deformering och har följande alternativ på lagning:
A) Belagstång. Om belagsbitarna vid skadan sitter fast: Skär bort utstickande belag (som sticker upp över belagsytan) med en vass kniv. Droppa i belagstång och fyll upp lite över behov. Sickla med en vass plastsickel till jämnhet. Belagstång lossnar oftast efter ett tjugotal åkdagar dessvärre, men ibland håller det länge och det är enkelt att göra. Jag skulle ha testat det här först innan jag gjorde någon mer seriös lagning.
B) Epoxy/plastpulver. Alternativ till A om du vill att det ska hålla lite längre eller om du har testat A och efter två veckor märkt att belagsstången har ramlat bort: Ta 24-timmarsepoxy och blanda en pasta med svart reparationspulver (tex Toko Repair Powder). Lägg i limblandningen i skadan. Undvik att överfylla för mycket för att undvika omfattande sliparbete. Låt härda ett dygn och slipa sedan ner med fil till jämnhet. Akta belaget när du filar och tejpa eventuellt med maskeringstejp vid slipningen. Bara epoxy funkar också, men det ser lite tråkigare ut och jag tycker att det spricker lite lättare.
C) Epoxy/befintligt belag. Sitter belagsbitarna löst skär du loss dom försiktigt med ett stämjärn eller kniv och tvättar rent både skadan och dom små belagsbitarna med t-röd. Blanda 24-timmarsepoxy och placera tillbaka dom lösa bitarna. Lägg i press med tvingar och plattor. Använd gladpack/plastfolie för att inte limmet ska fästa i plattorna eller tvingen (epoxy fäster inte på plastfolie). Fyll i tillräckligt med lim för att det ska fylla ut tomrum, men ta inte för mycket, för då får du slipa onödigt länge sedan.
D) Stansning/belagsutbyte. För den seriösa och vid stora skador. Dock lite överladd i det här fallet när skadan är så liten, men det kan ju vara intressant att veta för kommande projekt:
D1) Enkel variant. Skär ut löst sittande belag och lite runt om så att du får en lätt replikerbar form. Ta en bit nytt belag och skär ut samma form. Tvätta med t-röd och limma dit med samma lim och pressning som i C
D2) Avancerad variant. Låt en skidverkstad stansa ur en lagom stor bit av belaget runt skadan och be om en belagsbit från samma stans. Passa in och limma med samma lim och pressning som i C. Bäst hållbarhet av alla lagningar och den enda lösningen som fungerar i längden efter stora belagsskador.
Fixa också till kanten med ett bryne om eggen är skadad. En vallning ser ut att vara på sin plats också med tanke på dom torra belagen.
Och just det... Alternativ E finns ju också.
E) Skit i skadan och kör ändå med medvetenhet om att du ändå kommer att smälla i fler stenar snart. Skidorna kommer att hålla och glida (nästan) lika bra som om du lagar. Inget jag brukar göra, för jag tycker det är kul att mecka med skidor, men jag har några kompisar som lever efter den här läran.
/MnO