Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lämplig längd på Mantis för mig?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 827110" data-attributes="member: 12152"><p>Den ligger precis rätt i längd för dig skulle jag snarare säga. Du är ju en åkare av ansenlig storlek, och ska inte gå ner för mycket i längd. Det var ju ett tag sedan 777 var aktuell, men jag testade den i 184cm-längden då och vad jag kommer ihåg så tyckte jag att den skidan kändes lite kort för mig. Då var jag iofs lite yngre och hade ett högre skiddagssnitt per säsong, men 184 hade definitivt varit för kort för dig. Jag är 181cm och väger 75kg. Skidan i sig är en riktigt trevlig kombination av lagom skärning, ett långt och dynamiskt flex och Elans klassiska träsandwichaktiga lite hårt direkta snökontakt. I likhet med det mesta annat från Elans freerideavdelning i den tidsepoken så är egentligen den enda nackdelen att skidan är väl neutral och saknar något som lyfter den från mängden. För dig kan det snarare vara en fördel iom att den då också blir en skida som hanterar det mesta utan konstigheter. Det är en riktigt vettig skida för en åkare som är påväg att ta steget utanför markeringarna och vill hålla budgeten nere. Visst kan man prata om mer bredd och rocker hit och rocker dit, men faktum är att man klarar sig alldeles utmärkt i de flesta lägen med en skida i 777-klassen, i alla fall så länge man inte testar en rockerskida och har den att jämföra med. Man ska inte heller glömma att på första halvan av 2000-talet var 90mm:are mer puderinriktade än vad skidor i den bredden är idag. De flyter bättre än de flesta av de mer pistorienterade skidorna som nästan till fullo har tagit över det segmentet på marknaden nu för tiden. </p><p></p><p>Köper du skidan bör du kosta på dig en full service om det inte, mot förmodan, är gjort nyligen. Dom 300kr som det brukar kosta är en god investering för att få fram prestandan i skidan. Även om kanterna ser ok ut så är det inte ovanligt att en så pass gammal skida behöver planas ordentligt för att gå riktigt bra. Belaget är ofta också åt det torra hållet och en uppfräschning med ny struktur och en grundvallning (som du gör själv lämpligen, eftersom servicen sällan ger en bra vallning) ger skidan bättre glid, vilket i sin tur gör den mer alert i känslan och mer lättsvängd. </p><p></p><p>Testa den och om du tycker att den är aningen lång efter nån veckas åkning, så flytta fram bootcenter 1-2cm. Ge dock skidan lite tid först så att du åker in dig ordentligt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 827110, member: 12152"] Den ligger precis rätt i längd för dig skulle jag snarare säga. Du är ju en åkare av ansenlig storlek, och ska inte gå ner för mycket i längd. Det var ju ett tag sedan 777 var aktuell, men jag testade den i 184cm-längden då och vad jag kommer ihåg så tyckte jag att den skidan kändes lite kort för mig. Då var jag iofs lite yngre och hade ett högre skiddagssnitt per säsong, men 184 hade definitivt varit för kort för dig. Jag är 181cm och väger 75kg. Skidan i sig är en riktigt trevlig kombination av lagom skärning, ett långt och dynamiskt flex och Elans klassiska träsandwichaktiga lite hårt direkta snökontakt. I likhet med det mesta annat från Elans freerideavdelning i den tidsepoken så är egentligen den enda nackdelen att skidan är väl neutral och saknar något som lyfter den från mängden. För dig kan det snarare vara en fördel iom att den då också blir en skida som hanterar det mesta utan konstigheter. Det är en riktigt vettig skida för en åkare som är påväg att ta steget utanför markeringarna och vill hålla budgeten nere. Visst kan man prata om mer bredd och rocker hit och rocker dit, men faktum är att man klarar sig alldeles utmärkt i de flesta lägen med en skida i 777-klassen, i alla fall så länge man inte testar en rockerskida och har den att jämföra med. Man ska inte heller glömma att på första halvan av 2000-talet var 90mm:are mer puderinriktade än vad skidor i den bredden är idag. De flyter bättre än de flesta av de mer pistorienterade skidorna som nästan till fullo har tagit över det segmentet på marknaden nu för tiden. Köper du skidan bör du kosta på dig en full service om det inte, mot förmodan, är gjort nyligen. Dom 300kr som det brukar kosta är en god investering för att få fram prestandan i skidan. Även om kanterna ser ok ut så är det inte ovanligt att en så pass gammal skida behöver planas ordentligt för att gå riktigt bra. Belaget är ofta också åt det torra hållet och en uppfräschning med ny struktur och en grundvallning (som du gör själv lämpligen, eftersom servicen sällan ger en bra vallning) ger skidan bättre glid, vilket i sin tur gör den mer alert i känslan och mer lättsvängd. Testa den och om du tycker att den är aningen lång efter nån veckas åkning, så flytta fram bootcenter 1-2cm. Ge dock skidan lite tid först så att du åker in dig ordentligt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lämplig längd på Mantis för mig?
Tillbaka
Topp