Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Lång och fet eller kort och smal?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 98978" data-attributes="member: 13863"><p>Aldrig tidigare har det funnits ett så stort antal skidmodeller att välja på. Och det är inte bara grafiken som skiljer. Ska man välja en skida med en eller två spetsar, lång eller kort, smal eller fet, frågorna är många. Här på Freeride dyker det då och då upp frågor typ:</p><p></p><p>"Jag vill ha en skida som är kvick med bra isgrepp samt är stabil och flyter bra i lössnö. Vilken skida är bäst och hur lång ska den vara?"</p><p></p><p>Det är inte underligt att man vill ha denna skida, det vill jag oxå. Det som är förvirrande är att mängder av svar trillar in med förslag på skidor som har just dessa egenskaper och är bättre än allt annat... Visst finns det skidor som är allround, men då är de kompromisser på ett eller flera moment. Skidan som är både lång,kort,kvick,stabil,mjuk och hård existerar helt enkelt inte.</p><p></p><p>Ska man då välja enskida som är lång och fet eller kort och smal? Mitt svar på denna frågan är, Ja! Som sann skidentusiast behöver man båda, och då blir det två par skidor, minst... Till alla seriösa brantåkare föreslår jag följande önskelista till jultomten!</p><p></p><p>1. Feting (lång och fet)</p><p>För att köra fort och stort över hela berget ska man ha en lång feting. Midjemått > 80 mm, skärningsradie > 18-20 m, och längd från kroppslängd och uppåt beroende på vikt, teknik och styrka. Denna typ av skida glänser utanför pisten men många modeller fungerar även alldeles utmärkt i stora skärande svängar även i en isig pist.</p><p></p><p>2. Slalomcarver (kort och smal)</p><p>För lekfulla dagar i pisten krävs en "slalomcarver". Det vill säga en kvick och kortsvängande skida med grymt isgrepp. Midjemått 63-68 mm, skärningsradie 11-13 m, längd betydligt kortare än kroppslängd (men beroende av vikt, teknik och styrka). Denna typ av skida kräver aktiv åkning men ger enormt mycket tillbaka...</p><p></p><p>Med dessa två skidor i bagaget är man rustad för det mesta såväl våra svenska fjäll som alperna bjuder i alpin åkning! (Sen behöver man ju oxå ett par twintippar för parken, ett par twintippar för offpisten, ett par skicrosslagg, ett par telemarkskidor för offpisten, ett par telemarksskidor för pisten, ett par störtloppslagg, ett par puckelskidor, ett par lössnöskidor, ett par lätta alpina turskidor och en monoski...men det får vi ta nästa jul!)</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 98978, member: 13863"] Aldrig tidigare har det funnits ett så stort antal skidmodeller att välja på. Och det är inte bara grafiken som skiljer. Ska man välja en skida med en eller två spetsar, lång eller kort, smal eller fet, frågorna är många. Här på Freeride dyker det då och då upp frågor typ: "Jag vill ha en skida som är kvick med bra isgrepp samt är stabil och flyter bra i lössnö. Vilken skida är bäst och hur lång ska den vara?" Det är inte underligt att man vill ha denna skida, det vill jag oxå. Det som är förvirrande är att mängder av svar trillar in med förslag på skidor som har just dessa egenskaper och är bättre än allt annat... Visst finns det skidor som är allround, men då är de kompromisser på ett eller flera moment. Skidan som är både lång,kort,kvick,stabil,mjuk och hård existerar helt enkelt inte. Ska man då välja enskida som är lång och fet eller kort och smal? Mitt svar på denna frågan är, Ja! Som sann skidentusiast behöver man båda, och då blir det två par skidor, minst... Till alla seriösa brantåkare föreslår jag följande önskelista till jultomten! 1. Feting (lång och fet) För att köra fort och stort över hela berget ska man ha en lång feting. Midjemått > 80 mm, skärningsradie > 18-20 m, och längd från kroppslängd och uppåt beroende på vikt, teknik och styrka. Denna typ av skida glänser utanför pisten men många modeller fungerar även alldeles utmärkt i stora skärande svängar även i en isig pist. 2. Slalomcarver (kort och smal) För lekfulla dagar i pisten krävs en "slalomcarver". Det vill säga en kvick och kortsvängande skida med grymt isgrepp. Midjemått 63-68 mm, skärningsradie 11-13 m, längd betydligt kortare än kroppslängd (men beroende av vikt, teknik och styrka). Denna typ av skida kräver aktiv åkning men ger enormt mycket tillbaka... Med dessa två skidor i bagaget är man rustad för det mesta såväl våra svenska fjäll som alperna bjuder i alpin åkning! (Sen behöver man ju oxå ett par twintippar för parken, ett par twintippar för offpisten, ett par skicrosslagg, ett par telemarkskidor för offpisten, ett par telemarksskidor för pisten, ett par störtloppslagg, ett par puckelskidor, ett par lössnöskidor, ett par lätta alpina turskidor och en monoski...men det får vi ta nästa jul!) That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Lång och fet eller kort och smal?
Tillbaka
Topp