Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Lång och fet eller kort och smal?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 98984" data-attributes="member: 12152"><p>Åker man på en veckocharter till Alperna är det inte mycket att tveka på. Då tar man med sig ett par stora skidor alternativt smugglar med sig två par. Åker man en kvällsåkning i Yxbacken är det än mindre tvekan. Då blir det slalomcarvers. Ska man ha ett par medelskidor (hmm... eller vad man nu ska kalla det) gör man kanske bäst i att handla upp sig på tre par istället.... fast då blir ju problemen ännu större... Jo, Hasse har nog rätt. 6-7 par är skamgränsen <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p><p></p><p>Ska man säsonga räcker knappast tvåparsmodellen. Då "måste" man ha även minst ett par backups när man kexar huvudskidorna, ett par telis för att ta till när vardagsledan sätter in och snön uteblir, ett par udda fuck-the-mainstream som inte nödvändigtvis behöver gå att åka på, ett par gamla GS-räsers som tas fram en gång på hundra åkdagar, ett par gamla mjuka Scream för bakisåkning. Till sist ett par riktigt fräscha plank av årets modell som ligger väldigt nära huvudskidorna som ger extra prylglädje i form av vånda varje morgon.</p><p></p><p>Men allvarligt talat:</p><p>Hur ofta är det egentligen man åker på veckoresor med charter? Kanske en gång per år för min del. Faktum är att jag nog inte ens kommer upp i det snittet de senaste fem åren. De få dagarna kan jag utan problem klara mig med ett par breda skidor. Resten av åkningen blir egna bilresor till svenska och norska fjällen på försäsongen och flerveckorsprojekt/säsonger i alperna i egen bil. Då är man ju i princip fri att ta med sig iaf 3-4 par plank. I alpmiljö är det inte ofta man behöver några pistskidor, men det kan ju vara kul att ha som komplement ändå. Har det inte snöat på ett par veckor och man börjar tröttna på att åka dålig snö tar man kanske nån eller ett par dagar med pistskidorna. Plus nån kvällsåkning om det finns det på orten. Resten åks med bredlagg. Ett sätt att piffa upp offpistlaggen i pist är helt enkelt att slipa skidorna. Det finns många säsongare som åker bredlagg och klagar på att det det är isigt, samtidigt som de har åkt 30-40 dagar över sten och stock på den nuvarande slipen. Man tänker inte på att det motsvarar en hel säsong för normala åkare som då kanske slipar var tionde dag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 98984, member: 12152"] Åker man på en veckocharter till Alperna är det inte mycket att tveka på. Då tar man med sig ett par stora skidor alternativt smugglar med sig två par. Åker man en kvällsåkning i Yxbacken är det än mindre tvekan. Då blir det slalomcarvers. Ska man ha ett par medelskidor (hmm... eller vad man nu ska kalla det) gör man kanske bäst i att handla upp sig på tre par istället.... fast då blir ju problemen ännu större... Jo, Hasse har nog rätt. 6-7 par är skamgränsen :) Ska man säsonga räcker knappast tvåparsmodellen. Då "måste" man ha även minst ett par backups när man kexar huvudskidorna, ett par telis för att ta till när vardagsledan sätter in och snön uteblir, ett par udda fuck-the-mainstream som inte nödvändigtvis behöver gå att åka på, ett par gamla GS-räsers som tas fram en gång på hundra åkdagar, ett par gamla mjuka Scream för bakisåkning. Till sist ett par riktigt fräscha plank av årets modell som ligger väldigt nära huvudskidorna som ger extra prylglädje i form av vånda varje morgon. Men allvarligt talat: Hur ofta är det egentligen man åker på veckoresor med charter? Kanske en gång per år för min del. Faktum är att jag nog inte ens kommer upp i det snittet de senaste fem åren. De få dagarna kan jag utan problem klara mig med ett par breda skidor. Resten av åkningen blir egna bilresor till svenska och norska fjällen på försäsongen och flerveckorsprojekt/säsonger i alperna i egen bil. Då är man ju i princip fri att ta med sig iaf 3-4 par plank. I alpmiljö är det inte ofta man behöver några pistskidor, men det kan ju vara kul att ha som komplement ändå. Har det inte snöat på ett par veckor och man börjar tröttna på att åka dålig snö tar man kanske nån eller ett par dagar med pistskidorna. Plus nån kvällsåkning om det finns det på orten. Resten åks med bredlagg. Ett sätt att piffa upp offpistlaggen i pist är helt enkelt att slipa skidorna. Det finns många säsongare som åker bredlagg och klagar på att det det är isigt, samtidigt som de har åkt 30-40 dagar över sten och stock på den nuvarande slipen. Man tänker inte på att det motsvarar en hel säsong för normala åkare som då kanske slipar var tionde dag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Lång och fet eller kort och smal?
Tillbaka
Topp