Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Lång och fet eller kort och smal?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 98985" data-attributes="member: 13861"><p>Hmm, som utvecklingen på skidfronten ser ut nu så tycker jag inte man kan kalla 80 mm speciellt brett. Smalare än så känns mer till för analt intresserade pistråttor och eurocarvers på ständig jakt efter skär. Kolla på utvecklingen hos park- och freestylelagg, finns inte speciellt många modeller med smalare midja än 80 där och det är inga skidor som jag generellt skulle vilja kalla feta.</p><p></p><p>Att sen klumpa ihop allt över 80 mm i en enda salig röra känns värre än att spotta i groggen! Nu är jag väl antagligen helt miljöstörd av ett decenniums ständigt offpiståkande och min gräns för vad som kan börja kallas breda skidor går någonstans vid 90-95 mm. Finns rätt många modeller i den här kategorin som funkar bra i all sorts snö och som funkar fint i pisten med lite tekniskt kunnande förstås. Men, nu nämnde ju Mountain Man dom bevingade orden "seriösa brantåkare", och då får vi väl anta att det finns lite teknik i benen. Helt klart är det bättre att ta ett par lite för breda lagg till pisten än ett par för smala till outpisten. Något varje sann brantåkare vetat sedan länge.</p><p></p><p>Den verkliga önskelistan borde därför se ut så här istället:</p><p></p><p>1. Fett och brett: </p><p>Ett par rejäla fatskis med 110-120 mm i midjan, typ Tabla Rasa, Sanouk, Spatula, Iggies FFF. Fett, och kompromisslöst. Ungefär som TT med andra ord.</p><p></p><p>2. Allround: </p><p>Ett par allroundlagg runt 90-95 midja, längd från kroppslängd och uppåt.</p><p></p><p>3. Speciallagg: </p><p>Ett par kortare, smala lagg med runt 80 mm i midjan, eller eventuellt smalare. Antingen ett par pistracers eller ett par tvåspetsade för hoppålek-åkning.</p><p></p><p>Om man håller till i Alperna så funkar det med dom två första kategorierna och för Skandinavien, dom två sistnämnda. Det där med skärningsradie och sånt krafs lämnar jag till någon annan att fippla med. Varför skryta med hur korta svängar man gör? Eller ens svänga alls?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 98985, member: 13861"] Hmm, som utvecklingen på skidfronten ser ut nu så tycker jag inte man kan kalla 80 mm speciellt brett. Smalare än så känns mer till för analt intresserade pistråttor och eurocarvers på ständig jakt efter skär. Kolla på utvecklingen hos park- och freestylelagg, finns inte speciellt många modeller med smalare midja än 80 där och det är inga skidor som jag generellt skulle vilja kalla feta. Att sen klumpa ihop allt över 80 mm i en enda salig röra känns värre än att spotta i groggen! Nu är jag väl antagligen helt miljöstörd av ett decenniums ständigt offpiståkande och min gräns för vad som kan börja kallas breda skidor går någonstans vid 90-95 mm. Finns rätt många modeller i den här kategorin som funkar bra i all sorts snö och som funkar fint i pisten med lite tekniskt kunnande förstås. Men, nu nämnde ju Mountain Man dom bevingade orden "seriösa brantåkare", och då får vi väl anta att det finns lite teknik i benen. Helt klart är det bättre att ta ett par lite för breda lagg till pisten än ett par för smala till outpisten. Något varje sann brantåkare vetat sedan länge. Den verkliga önskelistan borde därför se ut så här istället: 1. Fett och brett: Ett par rejäla fatskis med 110-120 mm i midjan, typ Tabla Rasa, Sanouk, Spatula, Iggies FFF. Fett, och kompromisslöst. Ungefär som TT med andra ord. 2. Allround: Ett par allroundlagg runt 90-95 midja, längd från kroppslängd och uppåt. 3. Speciallagg: Ett par kortare, smala lagg med runt 80 mm i midjan, eller eventuellt smalare. Antingen ett par pistracers eller ett par tvåspetsade för hoppålek-åkning. Om man håller till i Alperna så funkar det med dom två första kategorierna och för Skandinavien, dom två sistnämnda. Det där med skärningsradie och sånt krafs lämnar jag till någon annan att fippla med. Varför skryta med hur korta svängar man gör? Eller ens svänga alls? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Lång och fet eller kort och smal?
Tillbaka
Topp