Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Lång skärningsradie resp. rocker
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="larsaa" data-source="post: 606955" data-attributes="member: 92717"><p>Hej, så här tycker jag om Rocker.</p><p></p><p>Rocker mellan fötterna funkar dåligt i pist. Brädan känns livlös eftersom den redan är "förböjd" och inte fjädrar tillbaka när man byter kant. Greppet på hårt underlag blir också sämre. Camber är nog det som gäller för carving.</p><p></p><p>Noserocker, alltså rocker framför framfoten, funkar däremot bra. Det gör att den effektiva delen av brädan blir kortare på hårt underlag och man hamnar alltså längre fram på brädan och måste inte flytta så mycket vikt till framfoten. I lössnö däremot kommer hela brädan att användas och man hamnar längre bak på brädan,(och får alltså ökad setback!). Det gör att nosen flyter upp utan att man står med bakvikt,= superskönt!</p><p></p><p>Bäst enligt min uppfattning, är att kombinera noserocker med camber mellan fötterna. Burton kallar det S-rocker och har det på sin Fish. Det finns också på Völkl Selecta och Dupraz,(som jag tror var först). Jag har testat alla tre och tycker det funkar riktigt bra, både i pist och puder!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="larsaa, post: 606955, member: 92717"] Hej, så här tycker jag om Rocker. Rocker mellan fötterna funkar dåligt i pist. Brädan känns livlös eftersom den redan är "förböjd" och inte fjädrar tillbaka när man byter kant. Greppet på hårt underlag blir också sämre. Camber är nog det som gäller för carving. Noserocker, alltså rocker framför framfoten, funkar däremot bra. Det gör att den effektiva delen av brädan blir kortare på hårt underlag och man hamnar alltså längre fram på brädan och måste inte flytta så mycket vikt till framfoten. I lössnö däremot kommer hela brädan att användas och man hamnar längre bak på brädan,(och får alltså ökad setback!). Det gör att nosen flyter upp utan att man står med bakvikt,= superskönt! Bäst enligt min uppfattning, är att kombinera noserocker med camber mellan fötterna. Burton kallar det S-rocker och har det på sin Fish. Det finns också på Völkl Selecta och Dupraz,(som jag tror var först). Jag har testat alla tre och tycker det funkar riktigt bra, både i pist och puder! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Lång skärningsradie resp. rocker
Tillbaka
Topp