Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Lång, tung, nybörjare / medel. Vilka skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1316118" data-attributes="member: 144594"><p>Trivs du med dina pjäxor? De är ganska styva. Med dina mått och de pjäxorna kommer du att få mycket kraft ner i dina skidor även utan perfekt teknik. </p><p>Så håller jag med om försäljaren att du antagligen ska ha skidor som ligger ”över” din nivå för övrigt. Dvs ganska styva (och långa). Det behöver - i ditt fall - inte innebära att de blir svåråkta.</p><p></p><p>Sedan kan det vara så att du underskattar dig själv. De flesta, även duktiga åkare måste ”bromsa sig ner” för svarta backar i någon mån, och att stanna pga mjölksyra eller en missad sväng är inget att skämmas för. Och att du funderar på allt detta tyder på ambition och attityd som faktiskt hjälper i backen. </p><p></p><p>Å andra sidan är smaken som baken. Även duktiga åkare med lårmuskler av stål kan gilla mjukare och mer ”lekfulla” skidor. Och vilken fart du gillar att åka i (när allt stämmer). Lägre fart innebär lägre krafter. Men jag tror att du i första hand kan titta på litet tuffa allmountain-skidor med rejäl längd. Deacon 84 lät som en vettig utgångspunkt (men den har i år ersatts av nyare modeller som kallas Peregrine).</p><p></p><p>Det bästa är om du under en dag eller halvdag får chansen att låna/hyra ett par litet styvare skidor, gärna litet över din kapacitet så du känner att nej, där slog jag i taket. Eller ett par för ”snälla”/veka skidor som bara ger med sig under din vikt och dina pjäxor utan att ”ge tillbaka” grepp och kontroll i snön. Sedan vet du mer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1316118, member: 144594"] Trivs du med dina pjäxor? De är ganska styva. Med dina mått och de pjäxorna kommer du att få mycket kraft ner i dina skidor även utan perfekt teknik. Så håller jag med om försäljaren att du antagligen ska ha skidor som ligger ”över” din nivå för övrigt. Dvs ganska styva (och långa). Det behöver - i ditt fall - inte innebära att de blir svåråkta. Sedan kan det vara så att du underskattar dig själv. De flesta, även duktiga åkare måste ”bromsa sig ner” för svarta backar i någon mån, och att stanna pga mjölksyra eller en missad sväng är inget att skämmas för. Och att du funderar på allt detta tyder på ambition och attityd som faktiskt hjälper i backen. Å andra sidan är smaken som baken. Även duktiga åkare med lårmuskler av stål kan gilla mjukare och mer ”lekfulla” skidor. Och vilken fart du gillar att åka i (när allt stämmer). Lägre fart innebär lägre krafter. Men jag tror att du i första hand kan titta på litet tuffa allmountain-skidor med rejäl längd. Deacon 84 lät som en vettig utgångspunkt (men den har i år ersatts av nyare modeller som kallas Peregrine). Det bästa är om du under en dag eller halvdag får chansen att låna/hyra ett par litet styvare skidor, gärna litet över din kapacitet så du känner att nej, där slog jag i taket. Eller ett par för ”snälla”/veka skidor som bara ger med sig under din vikt och dina pjäxor utan att ”ge tillbaka” grepp och kontroll i snön. Sedan vet du mer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Lång, tung, nybörjare / medel. Vilka skidor?
Tillbaka
Topp