Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Längd på carvingtelisar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RWD" data-source="post: 1091791" data-attributes="member: 29440"><p>Med tanke på din vikt och att du vill åka fort så bör du hålla dig på minst 175-180 skulle jag säga.</p><p></p><p>Kolla på skidor som har kortare/mindre radie. c:a 17-19 c:a så blir det mer sväng helt enkelt.</p><p>Lite tiprocker kan också hjälpa att komma in i svängen snabbare.</p><p></p><p>Jag åkte på 170 cm med 13.9m svängrade och ganska lågt spann men hårda skidor. Då svänger det mycket kan jag säga. Jobbigt men kul så länge man orkade. Väger c:a 80 kg.</p><p>Tidigare hade jag ett par 190cm R 22m med mycket spann. Uppförde sig mer som du beskriver att dina gör.</p><p></p><p>Båda var smala pistskidor. Skulle nog gå upp lite i bredd för att skidorna ska funka lite bättre i uppkörd pist.</p><p>runt 75-80 i midja.</p><p></p><p>Åkte nästan enbart Telemark från 1999-2009, så det är ett tag sen.</p><p>(Åker nu nästan enbart alpint, freeride skidor 100+ i midja)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RWD, post: 1091791, member: 29440"] Med tanke på din vikt och att du vill åka fort så bör du hålla dig på minst 175-180 skulle jag säga. Kolla på skidor som har kortare/mindre radie. c:a 17-19 c:a så blir det mer sväng helt enkelt. Lite tiprocker kan också hjälpa att komma in i svängen snabbare. Jag åkte på 170 cm med 13.9m svängrade och ganska lågt spann men hårda skidor. Då svänger det mycket kan jag säga. Jobbigt men kul så länge man orkade. Väger c:a 80 kg. Tidigare hade jag ett par 190cm R 22m med mycket spann. Uppförde sig mer som du beskriver att dina gör. Båda var smala pistskidor. Skulle nog gå upp lite i bredd för att skidorna ska funka lite bättre i uppkörd pist. runt 75-80 i midja. Åkte nästan enbart Telemark från 1999-2009, så det är ett tag sen. (Åker nu nästan enbart alpint, freeride skidor 100+ i midja) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Längd på carvingtelisar?
Tillbaka
Topp