Längd på Dynastar Legend?

Tjenare,

Har egentligen bara en enda fråga till er och det gäller längden på ett par nya lagg som jag ska köpa nästa vecka. Skidorna det gäller är Dynastar Legend 8000. Jag åker på ett ungefär 60pist/40offpist. Vad ska jag ha för längd? 165 eller 172?

Själv är jag 174cm lång. Väger 72kg. 18år och still growing.

Tacksam för svar!

172cm (eller 178!), jag testade 184 och tyckte den var för "liten" offpist , jag väger lika mkt som du
men du bör försöka få mer info från nån som faktiskt gillar dynastar (och såna finns det många av)

Senast ändrad:
Ska väl tilläggas att jag tidigare bara kört på skidor som är runt 10cm kortare än mig, förutom ett par Head monster förra året som var runt 170... men är det 178 som krävs för ett skönt flow så why not.

Låter helt vansinnigt! Vem säger att du ska ha så korta?

Legend 8000 påminner om en gammal Dynastar Big jag har skräpande nånstans och de är 188cm. Big räknades som en mäktig offpistskida när den kom och jag var riktigt nöjd med dom och då är jag ungefär lika stor som du. Kan tänka mig att dom hunnit ändra en hel del sedan dess men 165/172 på en skida med det användningsområdet låter verkligen inte vettigt för dig.

Med din storlek så borde du ha 184cm eller titta på en annan skida.

Okej... lutar väl åt 178 isf, 184 låter jävligt långt. Eller är jag bara ute och cyklar nu? Någon som kan säga varför jag INTE ska ha en kort skida, och vice versa. För och nackdelar?

184 cm är en decimeter längre än vad du är, och detta för en skida som ska köras mest i pisten...det tycker jag låter långt

DynastarLegend8000 sa:
Okej... lutar väl åt 178 isf, 184 låter jävligt långt. Eller är jag bara ute och cyklar nu? Någon som kan säga varför jag INTE ska ha en kort skida, och vice versa. För och nackdelar?
Ja, du är ute och cyklar. Har du provkört skidan?

Som jag skrev så tycker jag det rimmar illa med det tänkta användningsområdet för skidan som är stora fina svängar i pisten och skön cruising utanför pisten utan för mycket hårdgasande. Med tanke på att skidan inte är särskilt bred så får du knappast nåt flyt om du inte tar lite längd och då är det svårt och jobbigt utanför pisten. Du vill ju ha ca. 40% offpistkaraktär och då funkar det inte bra med skidor i slalomstorlek. Vill du ha andra egenskaper ska du nog fundera på en annan skida och då kan det naturligtvis bli tal om annan längd.

Tillbaka
Topp