Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Längd på Scream
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 3549" data-attributes="member: 13245"><p>När det gäller X-Scream är längddiskusioner ytterst intressanta av flera anledningar. Skidan är mycket populär, mycket mjuk (även series) och "modernt" bred. Dessutom är skidan relativt dämpad.</p><p></p><p>Nästan alla som provar X-Scream gillar den. De som har något att invända är i regel de som kör extremt aggresivt och hellre väljer biffigare (styvare, tyngre, mer dämpade etc) skidor som Bandit XX eller Völkl Vertigo G30.</p><p></p><p>När det gäller alpinåkning räcker nog 187:an för de flesta normalviktare. Skidan är som sagt relativt dämpad och stabil i fart. En 187:a blir extremt lättsväng och lätthanterlig.</p><p></p><p>Om man som alpin åkare tycker man behöver mer stabilitet tycker jag det kan vara ide att titta på till exempel någon av de två andra skidorna jag nämnde. Det är inte säkert at det man söker verkligen är mer längd, det kan vara "mer skida".</p><p></p><p>När det gäller telisar kommer saken i ett annat läge. Om man är en duktig telisåkare har man egentligen endast nytta av en kortare skida när det är extremt trångt (tät skog etc). Som jag argumenterat för tidigare fungerar i andra fall en längre, mjukare skida bättre. X-Scream series 195 (eller är det 193?) kan därför vara ett ypperligt val i klassen för en aggresiv telisåkare. Själv väger jag endast 65 kg men skulle för telisbruk lätt välja en 195:a av en så pass mjuk skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 3549, member: 13245"] När det gäller X-Scream är längddiskusioner ytterst intressanta av flera anledningar. Skidan är mycket populär, mycket mjuk (även series) och "modernt" bred. Dessutom är skidan relativt dämpad. Nästan alla som provar X-Scream gillar den. De som har något att invända är i regel de som kör extremt aggresivt och hellre väljer biffigare (styvare, tyngre, mer dämpade etc) skidor som Bandit XX eller Völkl Vertigo G30. När det gäller alpinåkning räcker nog 187:an för de flesta normalviktare. Skidan är som sagt relativt dämpad och stabil i fart. En 187:a blir extremt lättsväng och lätthanterlig. Om man som alpin åkare tycker man behöver mer stabilitet tycker jag det kan vara ide att titta på till exempel någon av de två andra skidorna jag nämnde. Det är inte säkert at det man söker verkligen är mer längd, det kan vara "mer skida". När det gäller telisar kommer saken i ett annat läge. Om man är en duktig telisåkare har man egentligen endast nytta av en kortare skida när det är extremt trångt (tät skog etc). Som jag argumenterat för tidigare fungerar i andra fall en längre, mjukare skida bättre. X-Scream series 195 (eller är det 193?) kan därför vara ett ypperligt val i klassen för en aggresiv telisåkare. Själv väger jag endast 65 kg men skulle för telisbruk lätt välja en 195:a av en så pass mjuk skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Längd på Scream
Tillbaka
Topp