Längd på Skate Banana?

Jagarbla

Ny medlem
Längd på Skate Banana?
Hej!

Jag ska nu efter 8 år på en Warp bräda uppgradera mig och efter mycket läsande (mest här på freeride) har jag bestämt mig för en Lib Tech Skate Banana.

Problemet är bara att jag inte vet vilken storlek jag ska ha på brädan. Lib Techs hemsida föreslår att man ska ha en 159a om man väger 120+ (pounds antar jag så ca 60 kg) vilket jag gör, men jag känner att det är lite väl stort. Eftersom det bara finns 151 och 159 på junkyard undrar jag om 151an fungerar bra för mig som är ca 175 cm och väger ungefär 60 pannor. Det känns som att om den är för kort så kan det bli svårare med butters och pressar men jag vet inte.

Tacksam för svar!

MvH
Rikard

Längd på Skate Banana?
woot! en warp bräda som hållt mer än en säsong?! kör på bataleon istället, sköna grejer och finns storlekar som passar dig bättre ;)!

Senast ändrad:
Längd på Skate Banana?
Okej men jag är inriktad på Skate Bananan för att den verkar så lätt att dra butters och pressar mig och bara allmänt jibba runt så jag kör helst på den.

Men om 151 är för lite och 159 är för mycket, vilken Bataleon skulle ha liknande egenskaper som bananen och vilken storlek skulle den då vara på?

Längd på Skate Banana?
men fan en skate 151 kommer passa dig perfekt, ju kortare brädan är destå cleanare butters dra du:P dessutom väger du inte speciellt mycket så en längre bräda en 155 är det inte tal om!

Längd på Skate Banana?
Nu finns det ju förvisso andra butiker än junkyard att kolla upp. Rakt av känns 151 i minsta laget. Jag har dock inte provat skate banana så jag vet inte hur längdena upplevs men då jag antar att du inte pressar 24/7 så tycker jag att iaf en storlek större är att överväga.

Längd på Skate Banana?
Du har inte skrivit något mer om vad du ska göra på brädan och då är det i princip omöjligt att rekommendera längd. En 151 funkar i säkert i en liten park på ett litet berg men är antagligen alltför kort som allround. Jag har kört en del på en 156-banan och den är alldeles för liten o klen om man vill prestera lite friåkning att tala om (jag är 183/70 och tror inte att 159 skulle räcka för mig). Som allround-bräda skulle jag inte rekommendera 151 men om du bara är i parken så kan det kanske duga. 156-bananen känns förövrigt rätt liten och svängig. Jag är förvisso mest van vid stor-bergs-brädor (165-170cm) men även en 159 standard-allround-bräda känns stabilare om man pressar än 156-bananen. Greppet var dock bra som väntat.

Längd på Skate Banana?
Iller:

Jag har åkt bräda rätt länge men precis som många andra har jag börjat sätta mig in i själva jibb scenen om man nu vill kalla det så, så jag är absolut inte bra i parken. Nu i början lär det bli mest boxar och små hopp som gäller samtidigt som jag egentligen bara vill leka runt på kullen jag åker på. Att susa ner för pistar är inte längre så intressant och jag ser inte mig själv köra puder / big mountain inom de närmaste åren. Tack för bra fakta det kan vara värt att göra ännu mera research på längd

HARS:

Sjukt bra sida att jag inte hade sett den tidigare :D

Längd på Skate Banana?
En fråga bara: Är inte 151 den smala varianten som heter Narrow? I så fall kan det vara läge att kolla hur bred den är och hur pass bra det passar till fötterna man har. Den som heter 152 är väl den normalbreda om jag inte minns fel.

Senast ändrad:
Längd på Skate Banana?
Jagarbla sa:
Problemet är bara att jag inte vet vilken storlek jag ska ha på brädan. Lib Techs hemsida föreslår att man ska ha en 159a om man väger 120+ (pounds antar jag så ca 60 kg) vilket jag gör, men jag känner att det är lite väl stort.
Vad de menar är att man kan köra 159 från den vikten och uppåt. De menar inte att 120 lbs är den rekommenderade vikten för den brädan.

Tillbaka
Topp