Längd på skidor till duktig 10-åring

mmmod

Medlem
Vad tycker ni att man ska välja för längd på skidor till en 141 cm lång 10-åring som är rätt så aktiv friåkare? Ta t.ex. Mantra Jr, väljer man 138 cm eller 148 cm?

Jag köpte mantra till min 9åring i år o gick upp till 148 o han är kanske 137cm lång. Utvecklingen blir nog bättre på ett par stabila skidor som de kanske får jobba lite ned i början.. men sen är det ju twintip på dem så lite längden lär nog inte vara några problem.

Senast ändrad:
Stod inför samma val förra året till min då 10-åriga son ( ca 140 cm då).
Blev den kortare varianten (Mantra) eftersom han skaver ganska mycket i parken men de funkar mycket bra till övrig åkning också.
Onödigt med långa skidor till barn om man inte skall ligga och trycka GS svängar i pist.
men smaken är som b......

Jag är själv anhängare av lite längre skidor men det är nog inte rätt att försöka översätta det till hur det borde kännas för mina ungar.

För långa skidor är ju nackdel i parken förstås. Samtidigt kör han ju GS-svängar i pisten och freeridesvängar utanför. Kanske spara fjolårets 137 cm till de dagarna vi mest hänger i parken och försöka få tag i ett par längre till vanliga dagar.

mmmod sa:
För långa skidor är ju nackdel i parken förstås. Samtidigt kör han ju GS-svängar i pisten och freeridesvängar utanför. Kanske spara fjolårets 137 cm till de dagarna vi mest hänger i parken och försöka få tag i ett par längre till vanliga dagar.
Låter bra. För allt utom snurrar i parken är ju 148 bättre. Mantran är väldigt lättåkt, upplevs kort då den har full rocker, kort kontaktyta om man inte ligger i GS-svängar och kantar hård, då blir den stabil när hela kanten ligger i. Klart bästa barnskidorna jag sett, dessutom bra pris och lätt att sälja begagnad.

Jag köpte K2 Shreditor 149cm till min son förra året, han var då cirka 140cm. Det har funkat jättebra trots att flera butiker sa att det var alldeles för långt och att man ska ha barnets längd -10cm. Den regeln känns ju mest applicerbar på pistskidor. Min son hänger dock inte i parken

Tillbaka
Topp