Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Längd på skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1071220" data-attributes="member: 12152"><p>Det låter som att ambitionen finns att utvecklas som offpiståkare, även om du kanske inte är där idag. Det är nästan omöjligt att rekommendera ett par skidor utan att vet hur du åker och hur du vill åka, men om du har tänkt dig att köra offpist någorlunda seriöst ska du inte gå under 95 mm. Samtidigt gissar jag att du kommer att ha lite svårt att driva en riktigt stor skida. Jag skulle med en stor grad av gissning rekommendera en lättåkt skida i breddklassen 100-110mm. Notera dock att du behöver ett par skapliga pjäxor (minst flex 100, gärna 110-120) som sitter bra för att en sådan skida inte ska kännas otymplig. Om du med "allmountain" menar att du åker pist nästan jämnt och tar en och annan sväng precis bredvid pisten när det har snöat däremot klarar du dig med vilken 80-95mm Stadiumskida som helst i princip. Det gäller även om du åker i enklare, mjukare pjäxor med komfortinriktad passform. </p><p></p><p>Längdmässigt beror det som MountainMan säger helt på vilken typ av skida du väljer. Generellt sett är det betydligt vanligare att åkare i din kategori väljer för korta skidor än tvärtom. För "Stadiumallmountain" är 175cm lagom. Om du aspirerar på att utveckla offpiståkningen kan du med fördel gå upp mot eller lite över 180cm. Över 185 däremot blir nog lite väl mycket skida. </p><p></p><p>Några tips på skidor som jag gissar att de skulle passa: </p><p></p><p>Atomic Access 100 i 181cm eller längden kortare. Rapp och lättkörd midfat. </p><p>K2 Pinnacle 95 eller 105 i 177cm. En helomvändning av K2 i form av en spänstig skapelse till skillnad från i princip alla deras tidigare skidor. </p><p>Extrem Opinion 98 eller 108 i 179cm. Mycket lättåkta shaper, men med bra tryck i trots detta. </p><p>Rossignol Sin 7 eller Soul 7 i 180cm. Även det här skidor som är väldigt lättdrivna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1071220, member: 12152"] Det låter som att ambitionen finns att utvecklas som offpiståkare, även om du kanske inte är där idag. Det är nästan omöjligt att rekommendera ett par skidor utan att vet hur du åker och hur du vill åka, men om du har tänkt dig att köra offpist någorlunda seriöst ska du inte gå under 95 mm. Samtidigt gissar jag att du kommer att ha lite svårt att driva en riktigt stor skida. Jag skulle med en stor grad av gissning rekommendera en lättåkt skida i breddklassen 100-110mm. Notera dock att du behöver ett par skapliga pjäxor (minst flex 100, gärna 110-120) som sitter bra för att en sådan skida inte ska kännas otymplig. Om du med "allmountain" menar att du åker pist nästan jämnt och tar en och annan sväng precis bredvid pisten när det har snöat däremot klarar du dig med vilken 80-95mm Stadiumskida som helst i princip. Det gäller även om du åker i enklare, mjukare pjäxor med komfortinriktad passform. Längdmässigt beror det som MountainMan säger helt på vilken typ av skida du väljer. Generellt sett är det betydligt vanligare att åkare i din kategori väljer för korta skidor än tvärtom. För "Stadiumallmountain" är 175cm lagom. Om du aspirerar på att utveckla offpiståkningen kan du med fördel gå upp mot eller lite över 180cm. Över 185 däremot blir nog lite väl mycket skida. Några tips på skidor som jag gissar att de skulle passa: Atomic Access 100 i 181cm eller längden kortare. Rapp och lättkörd midfat. K2 Pinnacle 95 eller 105 i 177cm. En helomvändning av K2 i form av en spänstig skapelse till skillnad från i princip alla deras tidigare skidor. Extrem Opinion 98 eller 108 i 179cm. Mycket lättåkta shaper, men med bra tryck i trots detta. Rossignol Sin 7 eller Soul 7 i 180cm. Även det här skidor som är väldigt lättdrivna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Längd på skidor?
Tillbaka
Topp