Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Längd på skidorna...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Selle" data-source="post: 12612" data-attributes="member: 15919"><p>Ola Rockberg, FreeRides expert och skidskolelärare anser att skidlängden bör ligga mellan 0 till -10 cm relativt din kroppslängd.</p><p>Efter att ha lusläst Olas svar under "experten" angående skidlängd, anser jag utifrån det att man inte bör ligga över sin egen kroppslängd för en freeride/slalom-skida. Slalomskidan bör vara ännu kortare, kanske ner till - 20 cm. Tittar du på vilka längder som finns för en viss skida kan det ge dig en vink vad du bör välja. Är längderna mellan 150 - 190 cm och du är 175 kan du t ex välja en skida kring 160-170 cm. </p><p></p><p>Jag är själv 173 cm och kör på en Salomon CrossMax 8 170cm. Trivs alldeles utmärkt med den längden eftersom jag gillar snabba korta svängar. Provade även en Fisher 163cm"s skida nyligen...kanon!</p><p>Ola är 190cm och kör på en 180cm"s skida. Han kör även på en 168 cm"s slalomskida med sina 190cm i kroppslängd!</p><p></p><p>Det är givet vis en smakfråga men JAG föredrar kortare skidor!</p><p>Jag provade CrossMaxen i 180cm"s längden och trivdes INTE med den! </p><p>Att välja en längre skida kan jag tycka vara lite konservativt men smaken är som baken. Huvidsaken är att man trivs med skidan!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Selle, post: 12612, member: 15919"] Ola Rockberg, FreeRides expert och skidskolelärare anser att skidlängden bör ligga mellan 0 till -10 cm relativt din kroppslängd. Efter att ha lusläst Olas svar under "experten" angående skidlängd, anser jag utifrån det att man inte bör ligga över sin egen kroppslängd för en freeride/slalom-skida. Slalomskidan bör vara ännu kortare, kanske ner till - 20 cm. Tittar du på vilka längder som finns för en viss skida kan det ge dig en vink vad du bör välja. Är längderna mellan 150 - 190 cm och du är 175 kan du t ex välja en skida kring 160-170 cm. Jag är själv 173 cm och kör på en Salomon CrossMax 8 170cm. Trivs alldeles utmärkt med den längden eftersom jag gillar snabba korta svängar. Provade även en Fisher 163cm"s skida nyligen...kanon! Ola är 190cm och kör på en 180cm"s skida. Han kör även på en 168 cm"s slalomskida med sina 190cm i kroppslängd! Det är givet vis en smakfråga men JAG föredrar kortare skidor! Jag provade CrossMaxen i 180cm"s längden och trivdes INTE med den! Att välja en längre skida kan jag tycka vara lite konservativt men smaken är som baken. Huvidsaken är att man trivs med skidan! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Längd på skidorna...
Tillbaka
Topp