Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Längd på telemarksskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 401089" data-attributes="member: 13245"><p>En intressant bieffekt av de senaste 10 åren av skidutveckling är att samma skidmodell kan åkas av samma åkare i vitt skilda längder. Jag hade t ex kul på Völkls gamla G4 både i 168, 178, 188 och 198. Nu åker jag ofta på min frus Mantra 170 och har själv Mantra 184 och kunde ha 191:an med om det inte var för att jag har några par andra skidor i de längderna. </p><p></p><p>Omvänt, för en viss åkare och en viss typ av åkning så kan man behöva välja olika längd beroende på vilkan slags skida man tittar på.</p><p></p><p>Så, slutsatsen är at det är svårt att rekomendera längd utan att veta mer om åkaren, vilken åkning som det skall fokuseras på och vilkan slags skida åkaren tror att han vill ha. Kanske kan man tro att typen a åkning i sig dikterar typ av skida, men det är bara delvis sant. Samma sorts åkning kan bemästras med olika sorts skidor, och med ett smart val av skidtyp och skidlängd kan man få till en bra kompromiss mellan prestanda i olika sorts förhållanden. </p><p></p><p>Personligen skulle jag säga att den mest generella regeln för skidlängdsval är större backe - längre skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 401089, member: 13245"] En intressant bieffekt av de senaste 10 åren av skidutveckling är att samma skidmodell kan åkas av samma åkare i vitt skilda längder. Jag hade t ex kul på Völkls gamla G4 både i 168, 178, 188 och 198. Nu åker jag ofta på min frus Mantra 170 och har själv Mantra 184 och kunde ha 191:an med om det inte var för att jag har några par andra skidor i de längderna. Omvänt, för en viss åkare och en viss typ av åkning så kan man behöva välja olika längd beroende på vilkan slags skida man tittar på. Så, slutsatsen är at det är svårt att rekomendera längd utan att veta mer om åkaren, vilken åkning som det skall fokuseras på och vilkan slags skida åkaren tror att han vill ha. Kanske kan man tro att typen a åkning i sig dikterar typ av skida, men det är bara delvis sant. Samma sorts åkning kan bemästras med olika sorts skidor, och med ett smart val av skidtyp och skidlängd kan man få till en bra kompromiss mellan prestanda i olika sorts förhållanden. Personligen skulle jag säga att den mest generella regeln för skidlängdsval är större backe - längre skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Längd på telemarksskidor
Tillbaka
Topp