Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Längd på telisskida?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 5312" data-attributes="member: 10565"><p>Om du köper skidor så korta kommer du aldrig kunna köra ordentligt. Telisar skall åkas fort. Med korta skidor blir det för instabilt. Jag vet att många försäljare, liksom fabrikanter numer rekomenderar mycket korta skidor, men jag hävdar att de alla har fel.</p><p></p><p>Med prylar där hälen sitter fast fungerar moderna skidor i korta längder eftersom modern teknik innebär att man står extremt centrerad över skidans mitt. Med hjälp av bindningens och pjäxans stabilitet klarar man då även häga farter och uppkört underlag.</p><p></p><p>Med telisar kan man inte köra riktigt på samma sätt. När det är slätt fungerar en kort skida, men så fort det blir besvärligt och hastigheten är hög blir det för instabilt i längsled.</p><p></p><p>Till och med många proffs kör för kort. Kolla bara in den norske killen i Free radicals 3. Han öser på bra, men ser ju ut som bambi på hal is med sina korta lagg.</p><p></p><p>Alltså, håll dig till runt 190cm (eller möjligen strax under) och välj en mer lättåkt skida om du tror du behöver det. Om du endast tänker åka sakta kan du förståss gå ned i längd.</p><p></p><p>Själv väger jag 65 och kör (när nöden kräver) telisskidor mellan 190 och 203.</p><p></p><p>HWC HitMe hhitme@hotmail.com</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 5312, member: 10565"] Om du köper skidor så korta kommer du aldrig kunna köra ordentligt. Telisar skall åkas fort. Med korta skidor blir det för instabilt. Jag vet att många försäljare, liksom fabrikanter numer rekomenderar mycket korta skidor, men jag hävdar att de alla har fel. Med prylar där hälen sitter fast fungerar moderna skidor i korta längder eftersom modern teknik innebär att man står extremt centrerad över skidans mitt. Med hjälp av bindningens och pjäxans stabilitet klarar man då även häga farter och uppkört underlag. Med telisar kan man inte köra riktigt på samma sätt. När det är slätt fungerar en kort skida, men så fort det blir besvärligt och hastigheten är hög blir det för instabilt i längsled. Till och med många proffs kör för kort. Kolla bara in den norske killen i Free radicals 3. Han öser på bra, men ser ju ut som bambi på hal is med sina korta lagg. Alltså, håll dig till runt 190cm (eller möjligen strax under) och välj en mer lättåkt skida om du tror du behöver det. Om du endast tänker åka sakta kan du förståss gå ned i längd. Själv väger jag 65 och kör (när nöden kräver) telisskidor mellan 190 och 203. HWC HitMe hhitme@hotmail.com [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Längd på telisskida?
Tillbaka
Topp