Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Längd på telisskida?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 5314" data-attributes="member: 10565"><p>Javisst, styvheten har även den betydelse. Själv brukar jag ibland beställa mina skidor "viktade" till rätt styvhet. Tyvärr är det ju nu så att rätt få åkare har möjlighet att få sin favoritskida i valfri styvhet. Nästan alla märken gör de längre skidorna styvare vilket tillsammans med längden bidrar till ökad stabilitet.</p><p></p><p>Jag säger inte att korta skidor inte går att åka på, bara att längre skidor fungerar bättre när det är uppkört och allmänt kasst. I pist, speciellt om det är hårt eller rent av isigt fungerar förståss en relativt kort (styv) skida bra.</p><p></p><p>Min poäng är att en telisskida bör vara lite längre och mjukare än vad man kör på med hälen fastskruvad. Problemet just nu är att tillverkarna inte fatta detta än. 99% av alla telisåkare trivs ju bra på sina korta skidor eftersom de kör i snigelfart. Dessutom är det rätt få som lyckas hålla ett perfekt skär från början till slutet av svängen. När man lärt sig det blir en lite längre skida inte svårare att hantera längre.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 5314, member: 10565"] Javisst, styvheten har även den betydelse. Själv brukar jag ibland beställa mina skidor "viktade" till rätt styvhet. Tyvärr är det ju nu så att rätt få åkare har möjlighet att få sin favoritskida i valfri styvhet. Nästan alla märken gör de längre skidorna styvare vilket tillsammans med längden bidrar till ökad stabilitet. Jag säger inte att korta skidor inte går att åka på, bara att längre skidor fungerar bättre när det är uppkört och allmänt kasst. I pist, speciellt om det är hårt eller rent av isigt fungerar förståss en relativt kort (styv) skida bra. Min poäng är att en telisskida bör vara lite längre och mjukare än vad man kör på med hälen fastskruvad. Problemet just nu är att tillverkarna inte fatta detta än. 99% av alla telisåkare trivs ju bra på sina korta skidor eftersom de kör i snigelfart. Dessutom är det rätt få som lyckas hålla ett perfekt skär från början till slutet av svängen. När man lärt sig det blir en lite längre skida inte svårare att hantera längre. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Längd på telisskida?
Tillbaka
Topp