Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
längd på twintips?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lima-ko" data-source="post: 346030" data-attributes="member: 15091"><p>längre skidor har jag personligen främst för stabiliteten i uthopp och landning, men även i luften. visst blir det kanske också lite lättare att nå grabar men det tror jag är marginellt om vi t.ex pratar om 185 cm vs. 179 cm. </p><p>med dagens mycket lätta material i skidornas kärnor gör inte 20 cm längre skida överlag speciellt stor skillnad i vikt. som ett exempel väger dumont 181 cm 1800 gram och samma skida i 161 cm 1500 gram, skiljer alltså bara 300 gram=en chipspåse. tröghetsmomentet blir dock större vid t.ex. rotationer men det tycker jag vägs upp av stabiliteten i landningar. men det är ju självklart väldigt personligt så mitt tips är att nyttja mallen ovan och sen välja en längd i närheten, kanske 5 cm längre, eller kortare.</p><p></p><p>det finns en anledning till att stjärnorna kör med...</p><p>jon=178 cm j.o. pro/186 cm mojo</p><p>pk=179 cm pe/kanske 179 cm seth vicious?</p><p>wester=181 cm ar6/185 cm arv</p><p>candide=181cm scratch fs wrs/185 cm scratch bc wrs</p><p>och den heter stabilitet.</p><p>i stort sett alla pro's kör med ungefär lika långa skidor som sig själva, förutsatt att de väger i närheten av en fullvuxen man, för det är framförallt vikten som avgör hur långa skidor man kan ha, och ens skidfärdigheter, inte ens längd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lima-ko, post: 346030, member: 15091"] längre skidor har jag personligen främst för stabiliteten i uthopp och landning, men även i luften. visst blir det kanske också lite lättare att nå grabar men det tror jag är marginellt om vi t.ex pratar om 185 cm vs. 179 cm. med dagens mycket lätta material i skidornas kärnor gör inte 20 cm längre skida överlag speciellt stor skillnad i vikt. som ett exempel väger dumont 181 cm 1800 gram och samma skida i 161 cm 1500 gram, skiljer alltså bara 300 gram=en chipspåse. tröghetsmomentet blir dock större vid t.ex. rotationer men det tycker jag vägs upp av stabiliteten i landningar. men det är ju självklart väldigt personligt så mitt tips är att nyttja mallen ovan och sen välja en längd i närheten, kanske 5 cm längre, eller kortare. det finns en anledning till att stjärnorna kör med... jon=178 cm j.o. pro/186 cm mojo pk=179 cm pe/kanske 179 cm seth vicious? wester=181 cm ar6/185 cm arv candide=181cm scratch fs wrs/185 cm scratch bc wrs och den heter stabilitet. i stort sett alla pro's kör med ungefär lika långa skidor som sig själva, förutsatt att de väger i närheten av en fullvuxen man, för det är framförallt vikten som avgör hur långa skidor man kan ha, och ens skidfärdigheter, inte ens längd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
längd på twintips?
Tillbaka
Topp