Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Längd skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1060790" data-attributes="member: 12152"><p>Håller med. Är det något du ska oroa dig över är det om de är för korta, inte tvärtom. Det är i kortaste laget, men det blir kanon om du vill ha ett kompakt och smidigt paket. Jag är 3kg tyngre än dig i samma längd och jag tycker att den optimala längden för mig i breddsegmentet 100mm är runt 184-187cm om det ska vara skidor som används till allroundändamål. För mer pistinriktad åkning kan jag gå ner lite, typ 178-181cm (om vi fortfarande pratar allround 100mm:are alltså. Rena pistskidor kör jag i helt andra längder), men absolut inte kortare. Längre skidor blir lättare att hantera i mjuk snö offpist, blir tryggare utan att kännas bökiga och ställer mindre krav på att hela tiden göra rätt i viktfördelningen. Går man under 175cm tycker jag det börjar bli så svårt offpist att det verkligen påverkar åkningen negativt. Över 190cm och det blir för mycket att släpa runt på. </p><p></p><p>I fallet Shreditor 2014 finns det ju bara 179 och 189 och med tanke på att K2 då i alla fall mätte långt så är 179cm rätt val. 2015 finns den istället i 177 och 184 och då hade jag valt 184cm. Är lite sommaroffline i skidskallen nu så jag kommer inte ihåg om K2 har bytt mätmetod, men nåt i bakhuvudet säger detta, vilket i så fall innebär att den gamla 179:an är längre än vad måtten anger och den nya 184:an är tip-to-tip exakt 184cm.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1060790, member: 12152"] Håller med. Är det något du ska oroa dig över är det om de är för korta, inte tvärtom. Det är i kortaste laget, men det blir kanon om du vill ha ett kompakt och smidigt paket. Jag är 3kg tyngre än dig i samma längd och jag tycker att den optimala längden för mig i breddsegmentet 100mm är runt 184-187cm om det ska vara skidor som används till allroundändamål. För mer pistinriktad åkning kan jag gå ner lite, typ 178-181cm (om vi fortfarande pratar allround 100mm:are alltså. Rena pistskidor kör jag i helt andra längder), men absolut inte kortare. Längre skidor blir lättare att hantera i mjuk snö offpist, blir tryggare utan att kännas bökiga och ställer mindre krav på att hela tiden göra rätt i viktfördelningen. Går man under 175cm tycker jag det börjar bli så svårt offpist att det verkligen påverkar åkningen negativt. Över 190cm och det blir för mycket att släpa runt på. I fallet Shreditor 2014 finns det ju bara 179 och 189 och med tanke på att K2 då i alla fall mätte långt så är 179cm rätt val. 2015 finns den istället i 177 och 184 och då hade jag valt 184cm. Är lite sommaroffline i skidskallen nu så jag kommer inte ihåg om K2 har bytt mätmetod, men nåt i bakhuvudet säger detta, vilket i så fall innebär att den gamla 179:an är längre än vad måtten anger och den nya 184:an är tip-to-tip exakt 184cm. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Längd skidor
Tillbaka
Topp