Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Längd vs Bredd...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 403692" data-attributes="member: 73781"><p>Tycker det känns som det är väldigt mycke fokus på längd. "Skall jag ha 186 eller 191 längd på mina puder skidor".</p><p></p><p>Visst är längden viktig. Men bredden är väl viktigare jag hör nästan aldrig frågan "Skall jag ha 103mm eller 107mm underfoten på mina puder skidor".</p><p></p><p>10,3cm x 186cm = 1915cm2</p><p>10,7cm x 186cm = 1990cm2</p><p>10,3cm x 191cm = 1967cm2</p><p>10,7cm x 191cm = 2043cm2</p><p></p><p>Ja jag vet väldigt generaliserat och inte räknat med skärningens area men en 186 skida med 107 midja har större area än en 103mm 191cm skida. Flyt kraft handlar väl i stort sett bara om area eller?</p><p></p><p>Ok ok det är inte hela sanningen eftersom en kortare skida kan få dyk tendenser i nosen och det är ju inte roligt. Längden ger ju viss hävstång på flytet kraften. Men är denna effekten så stor att längden förtjänar så stor fokus som den får i folks skidval?</p><p></p><p>Vet inte kanske bara är jag som har ryckt på axlarna till dom där 2-3 millimetrarna hit och dit och fokuserat på längden.</p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 403692, member: 73781"] Tycker det känns som det är väldigt mycke fokus på längd. "Skall jag ha 186 eller 191 längd på mina puder skidor". Visst är längden viktig. Men bredden är väl viktigare jag hör nästan aldrig frågan "Skall jag ha 103mm eller 107mm underfoten på mina puder skidor". 10,3cm x 186cm = 1915cm2 10,7cm x 186cm = 1990cm2 10,3cm x 191cm = 1967cm2 10,7cm x 191cm = 2043cm2 Ja jag vet väldigt generaliserat och inte räknat med skärningens area men en 186 skida med 107 midja har större area än en 103mm 191cm skida. Flyt kraft handlar väl i stort sett bara om area eller? Ok ok det är inte hela sanningen eftersom en kortare skida kan få dyk tendenser i nosen och det är ju inte roligt. Längden ger ju viss hävstång på flytet kraften. Men är denna effekten så stor att längden förtjänar så stor fokus som den får i folks skidval? Vet inte kanske bara är jag som har ryckt på axlarna till dom där 2-3 millimetrarna hit och dit och fokuserat på längden. Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Längd vs Bredd...
Tillbaka
Topp