Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Längdåkning avgiftbelagd?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ett_Hund" data-source="post: 863273" data-attributes="member: 55507"><p>Jag köpte ett spårkort för vintern -10/11 i Åre och fick betala den fantastiska summan av 400 sek. Utgår man från vad Hasse Lindborg säger om kostnader för att hålla prepareringsmaskiner igång får man väl bedöma det som ganska överkomligt. Att klaga på att det kostar pengar att åka i spår som hålls efter av ett bolag känns inte riktigt rimligt till skillnad från sådana som drivs kommunalt. Skillnaden ligger i att kommuner har självkostnadsprincipen att hålla sig efter medan aktiebolag har till uppgift att gå med vinst, annars likviderar man i regel dem till sist. Jag har svårt att tänka mig att skistar gör några egentliga vinster på de längdspår man håller igång. Jag tror att den lilla slant man tar ut för att ta igen lite av kostnaderna för dem tyvärr är nödvändig för att motivera för aktieägarna att man över huvud taget bemödar sig med att hålla på med längdspår.</p><p> Naturligtvis skulle jag oxå föredra att det var gratis att åka, det är ju lite det som varit charmen med att åka längd men vad gör man? Skulle kanske se bättre ut om man slog in längdpengen på kostnaden för liftkorten så den inte syntes lika väl men då skulle det väl bli ramaskri från dem som bara åker utför.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ett_Hund, post: 863273, member: 55507"] Jag köpte ett spårkort för vintern -10/11 i Åre och fick betala den fantastiska summan av 400 sek. Utgår man från vad Hasse Lindborg säger om kostnader för att hålla prepareringsmaskiner igång får man väl bedöma det som ganska överkomligt. Att klaga på att det kostar pengar att åka i spår som hålls efter av ett bolag känns inte riktigt rimligt till skillnad från sådana som drivs kommunalt. Skillnaden ligger i att kommuner har självkostnadsprincipen att hålla sig efter medan aktiebolag har till uppgift att gå med vinst, annars likviderar man i regel dem till sist. Jag har svårt att tänka mig att skistar gör några egentliga vinster på de längdspår man håller igång. Jag tror att den lilla slant man tar ut för att ta igen lite av kostnaderna för dem tyvärr är nödvändig för att motivera för aktieägarna att man över huvud taget bemödar sig med att hålla på med längdspår. Naturligtvis skulle jag oxå föredra att det var gratis att åka, det är ju lite det som varit charmen med att åka längd men vad gör man? Skulle kanske se bättre ut om man slog in längdpengen på kostnaden för liftkorten så den inte syntes lika väl men då skulle det väl bli ramaskri från dem som bara åker utför. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Längdåkning avgiftbelagd?
Tillbaka
Topp