Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Längdångest All-mountainskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1080647" data-attributes="member: 13863"><p>En kortare skida är förutom det uppenbara (längden) i allmänhet mjukare och med kortare svängradie för att passa en lättare och mindre avancerad åkare. Dvs. din egen längd har inte så stor betydelse (det känner inte skidan så mycket av) däremot din tyngd och hur fort och kraftfullt du åker.</p><p></p><p>Detta innebär att en kortare skida ofta upplevs som mer lättsvängd i lägre hastigheter eftersom den är mjukare och har kortare radie men riskerar samtidigt att bli nervös och instabil i högre hastigheter och kanske inte alls fungerar på riktigt hårt underlag (läs is).</p><p></p><p>Om du vill kunna trycka på lite med dina 80 kg ska du absolut gå på 177 cm för denna typ av skida (specad för medelgoda), jag misstänker starkt att den kortare kan vara för mjuk för dig.</p><p></p><p>En alternativ skida är Völkl RTM 81e som jag tror har betydligt större potential om du har ambitionen att utvecklas som skidåkare. <a href="https://www.stadium.se/sport/alpint/alpinskidor/236579101/volkl.rtm-81-efficiency.black-blue" target="_blank">https://www.stadium.se/sport/alpint/alpinskidor/236579101/volkl.rtm-81-efficiency.black-blue</a> Kostar en tusenlapp mer, men jag är övertygad om att du får en betydligt mer kompetent skida!</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1080647, member: 13863"] En kortare skida är förutom det uppenbara (längden) i allmänhet mjukare och med kortare svängradie för att passa en lättare och mindre avancerad åkare. Dvs. din egen längd har inte så stor betydelse (det känner inte skidan så mycket av) däremot din tyngd och hur fort och kraftfullt du åker. Detta innebär att en kortare skida ofta upplevs som mer lättsvängd i lägre hastigheter eftersom den är mjukare och har kortare radie men riskerar samtidigt att bli nervös och instabil i högre hastigheter och kanske inte alls fungerar på riktigt hårt underlag (läs is). Om du vill kunna trycka på lite med dina 80 kg ska du absolut gå på 177 cm för denna typ av skida (specad för medelgoda), jag misstänker starkt att den kortare kan vara för mjuk för dig. En alternativ skida är Völkl RTM 81e som jag tror har betydligt större potential om du har ambitionen att utvecklas som skidåkare. [URL]https://www.stadium.se/sport/alpint/alpinskidor/236579101/volkl.rtm-81-efficiency.black-blue[/URL] Kostar en tusenlapp mer, men jag är övertygad om att du får en betydligt mer kompetent skida! /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Längdångest All-mountainskidor
Tillbaka
Topp