Längdskidor junior/vuxen

Hanla

Ny medlem
Längdskidor junior/vuxen
Halloj!
Jag är ingen aspirerande skidåkare på längden men har fått ett par begagnade skidor så jag kan följa med min sjuåriga dotter ut i spåren då och då. Ser nu att det verkar vara någon typ av juniorskida samt bindning.

Är det helt lönlöst att åka på eller duger dom för ändamålet? Kan ju tillägga att jag väger in på 85-90 kg... Skidorna är hyffsat ok längd för mig iaf.

Tacksam för svar!

Längdskidor junior/vuxen
Den combon är go, juniorskida å 85-90 kg. Men strunt i det, ta ett sandpapper korn 80-100 och rugga upp belaget samma längd som bindningen. Var inte blyg sandpappra kors å tvärs. Nu har du fäste men dåligt glid, men det hade du ändå för att du med all säkerhet är för tung för skidan.
Huvudsaken är att du kommer ut i spåret. Jag åker själv ofta på ruggade skidor då jag bor där snötillgång och temperatur skiftar fort. Funkar på allt utom isiga spår, då är det klister som gäller. Men det är en annan femma.

Go tur. H Christer

Längdskidor junior/vuxen
På ett par längdskidor (utgår ifrån att vi pratar om klassiska skidor (ej skate)) har spannet en mycket viktig funktion. Dels fördelar det din vikt över skidans glidyta men samtidigt är det helt avgörande för hur bra fäste i förhållande till glid du får. Spannets hårdhet, längd och placering kan skilja sig stort mellan två olika par skidor i samma längd. Spannet är viktanpassat och det finns oftast en märkning på skidorna som anger inom vilket intervall de passar åkarens vikt.

Om du väger 90 kg och åker på en skida är anpassad till en åkare på 40 kg kommer hela skidans undersida att ligga i backen hela tiden vilket innebär att du sannolikt kommer att få superbra fäste (om du vallar rätt) men konstant uselt glid eftersom fästzonen och vallan ligger i hela tiden. Ska du bara ut och gå på skidorna kan det fungera bra men om du har ambitionen att åka lite fortare blir det tungt utan glid. Men du kan ju alltid tillämpa Klaebo-stilen och springa på skidorna ... ;-)

Sammanfattningsvis är det ett uselt val att köra på juniorskidor om man väger 90 kg men eftersom du uppenbart redan har ett par skidor är det väl bara att testa ...

/MM

Längdskidor junior/vuxen
Du kan ju kolla om du har något spann kvar genom att ställa dig på skidorna (på hela foten med vikten jämnt fördelad på de två skidorna) och be någon att ta en small pappersremsa under skidorna och se om den går fritt under skidan under foten. Markera sen på sidan av skidan hur långt spannet går (om det finns något alls). I denna zon kan du sen sätta fästvalla, eller rugga bara. Alternativt kör utan fästvalla (eller bättre; skaffa ett par riktiga skidor - blir så mycket roligare ;-))... fast vid närmare eftertanke - kör bara! Det viktigaste är väl att komma ut med dottern,

Senast ändrad:
Längdskidor junior/vuxen
Tack för alla tips!

Blev så jag invetrerade i bättre anpassade skidor: Atomic Pro C3 Skintec 17/18, skida med stighud.

Wish me luck!

Tillbaka
Topp