Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lanolin eller inte för ullunderställ? Undvika hål!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 1321296" data-attributes="member: 26014"><p>Blir nog svårt att få många svar i detta forum som inte är anekdotiska eller självupplevda. Vet inte hur många här i gruppen som jobbat med evidensbaserad forskning om ullfibrernas fukthållande egenskaper eller lanonilns förmåga att förstärka alternativt förändra ullfibrernas egenskaper. </p><p></p><p>Det kan verka som att du vill att någon ska googla åt dig, men det är min högst personliga reflektion. </p><p></p><p>Eftersom jag inte kan hålla mig kommer här mina totalt egenupplevda intryck, samt saker jag snappat upp här och där. Så kallad hörsägen. </p><p></p><p>Jag TROR att enzymer i tvättmedel kan orsaka hål. Jag har HÖRT att enzymerna bryter ner ullfiber. Jag har UPPLEVT att ullunderställ blivit håliga innan jag bytte till tvättmedel för ull. </p><p></p><p>Efter många år som boende i Norge kan jag bara meddela att ett POPULÄRT ulltvättmedel har varumärket Lano. KANSKE har detta varumärke något med uttrycket ”lanolin” att göra. Men det är bara SPEKULATION från min sida. </p><p></p><p>Vidare har jag LÄST (sannolikt inte i Nature) om olika textilfibers förmågor. Bomull är en fiber som binder mycket fukt. En polyplastfiber (PÅHITTAT ord) binder inte alls fukt. Dessa båda materials förmåga att binda vatten (som är polärt) har SANNOLIKT med fiberns kemiska sammansättning att göra. Många oljebaserade fibrer har inga polära egenskaper och verkar därmed hydrofoba. Bomull, som är en sammansättning av olika sockerarter, har flera hydrofila molekyler i sin struktur. Detta kan EVENTUELLT förklara ytterligheterna i dessa fibers förmåga att binda vatten. </p><p></p><p>Ull då? Jo nu ska ni få höra vad jag hört när jag besökte Tossa-Maja borta i Kröshult - ull har en förmåga att fortfarande verka värmande, trots dess relativt hydrofila egenskaper. Det är detta hokuspokus som gör att ull ändock lämpar sig för aktiviteter där man vill undvika nedkylning. Fråga mig aldrig om varför, för då måste jag HITTA PÅ något. </p><p></p><p>Joråseatt…</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 1321296, member: 26014"] Blir nog svårt att få många svar i detta forum som inte är anekdotiska eller självupplevda. Vet inte hur många här i gruppen som jobbat med evidensbaserad forskning om ullfibrernas fukthållande egenskaper eller lanonilns förmåga att förstärka alternativt förändra ullfibrernas egenskaper. Det kan verka som att du vill att någon ska googla åt dig, men det är min högst personliga reflektion. Eftersom jag inte kan hålla mig kommer här mina totalt egenupplevda intryck, samt saker jag snappat upp här och där. Så kallad hörsägen. Jag TROR att enzymer i tvättmedel kan orsaka hål. Jag har HÖRT att enzymerna bryter ner ullfiber. Jag har UPPLEVT att ullunderställ blivit håliga innan jag bytte till tvättmedel för ull. Efter många år som boende i Norge kan jag bara meddela att ett POPULÄRT ulltvättmedel har varumärket Lano. KANSKE har detta varumärke något med uttrycket ”lanolin” att göra. Men det är bara SPEKULATION från min sida. Vidare har jag LÄST (sannolikt inte i Nature) om olika textilfibers förmågor. Bomull är en fiber som binder mycket fukt. En polyplastfiber (PÅHITTAT ord) binder inte alls fukt. Dessa båda materials förmåga att binda vatten (som är polärt) har SANNOLIKT med fiberns kemiska sammansättning att göra. Många oljebaserade fibrer har inga polära egenskaper och verkar därmed hydrofoba. Bomull, som är en sammansättning av olika sockerarter, har flera hydrofila molekyler i sin struktur. Detta kan EVENTUELLT förklara ytterligheterna i dessa fibers förmåga att binda vatten. Ull då? Jo nu ska ni få höra vad jag hört när jag besökte Tossa-Maja borta i Kröshult - ull har en förmåga att fortfarande verka värmande, trots dess relativt hydrofila egenskaper. Det är detta hokuspokus som gör att ull ändock lämpar sig för aktiviteter där man vill undvika nedkylning. Fråga mig aldrig om varför, för då måste jag HITTA PÅ något. Joråseatt… [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lanolin eller inte för ullunderställ? Undvika hål!
Tillbaka
Topp