Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lanolin eller inte för ullunderställ? Undvika hål!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 1321313" data-attributes="member: 29415"><p>Svar från en friluftsbutik som säljer både ullkläder och tvättmedel.</p><hr /><p>Jag är rädd att jag inte kan svara på samtliga frågor men lite kort om lanolin är att Det är ett ämne som finns naturligt i ull det har en skyddande och återfuktande effekt för ull-fibern. Om man tvättar sina ull-plagg med ett vanligt flytande tvätt medel så tvättar man bort lanolinet och det bidrar till att ull-fibern torkar ut och slits snabbare. Mnn bör tvätta sina ull-plagg med ett ull-tvättmedel som innehåller lanolin.</p><p> </p><p>Ullen har fina fukttransporterande egenskaper. Den absorberar inte fukt som exempelvis bomull gör. Ullen är dessutom naturligt antibakteriell och kommer inte att lukta illa som syntetiska underställ lätt gör.</p><p> </p><p>Alle dess fina egenskapar bevaras med lanolin.</p><p> </p><p>Du är välkommen att återkomma till mig om du har ytterligare frågor, annars önskar jag dig en fortsatt trevlig dag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 1321313, member: 29415"] Svar från en friluftsbutik som säljer både ullkläder och tvättmedel. [HR][/HR] Jag är rädd att jag inte kan svara på samtliga frågor men lite kort om lanolin är att Det är ett ämne som finns naturligt i ull det har en skyddande och återfuktande effekt för ull-fibern. Om man tvättar sina ull-plagg med ett vanligt flytande tvätt medel så tvättar man bort lanolinet och det bidrar till att ull-fibern torkar ut och slits snabbare. Mnn bör tvätta sina ull-plagg med ett ull-tvättmedel som innehåller lanolin. Ullen har fina fukttransporterande egenskaper. Den absorberar inte fukt som exempelvis bomull gör. Ullen är dessutom naturligt antibakteriell och kommer inte att lukta illa som syntetiska underställ lätt gör. Alle dess fina egenskapar bevaras med lanolin. Du är välkommen att återkomma till mig om du har ytterligare frågor, annars önskar jag dig en fortsatt trevlig dag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Lanolin eller inte för ullunderställ? Undvika hål!
Tillbaka
Topp